Lite feministiska funderingar i min ensamhet

Så var jag då här igen, Neo har pressläggning snart och jag är mer eller mindre gräsänka. Nu sover barnet och jag sitter vid köksbordet och ska försöka skriva ihop något trevligt om Frida Stéenhoff. Det borde gå hur bra som helst eftersom vi är utan TV sedan ett strömavbrott i torsdags (tack för att ni kunde komma så fort, ComHem! OBS! Ironi för den som inte förstod det.). Men jag har huvudet fullt av allt möjligt och känner mer för att skriva av mig, och eftersom min fruktansvärda förkylning är på väg att ta slut ska jag ta vara på min energi.

I helgen publicerades en artikel i DN där kontentan är att kvinnor mår dåligt av Facebook. Suck och stön.Kvinnor och lågutbildade hänger mer på Facebook än män och höginkomsttagare och kvinnor känner sig stressade när de inte loggat in på länge. Forskarna som citeras i undersökningen spekulerar vilt i vad detta beror på och gissar att det är så att kvinnor jämför sina liv med andras statusuppdateringar. Maria Ludvigsson på SvD:s ledarblogg skriver att det vore skönt om vi kunde slippa ”kvinnor drabbas”-vinklingen på allt mellan himmel och jord (ja, snälla!) och så ger hon oss ett tips på en fantastisk statusuppdatering vi kan skriva för att stressa upp andra kvinnor. Läs! Julia Skott skriver också om artikeln och hon skriver klokt att det så klart inte är Facebook som är problemet, utan människorna. Jag blir så trött på att det alltid ska ses som ett problem att folk gillar att vara sociala på nätet. När jag pratar om att blogga och får frågan hur mycket tid jag lägger ner på Feministbiblioteket tror en del att jag inte är klok. Nej, jag är väl en drabbad kvinna som blir stressad av att inte få skriva.

Jag fick idag ett mejl från upplevelse.com där jag uppmanades att svara på en enkät om 8:e mars som ska publiceras på deras hemsida med länk till bloggen. Klart jag ställer upp på det, men jag blev mycket förvånad över följande påstående:

Internationella kvinnodagen kom till för att uppmärksamma ojämställdhet. Idag har kvinnodagen tappat lite av sin politiska innebörd och har mer blivit en dag då män visar sin kärlek till kvinnan. Hur upplevelser du att kvinnodagen firas i Sverige?

Har den? Jag ställde frågan på Facebook och fick lugnande svar från många. Margit Richert svarade roligast:

Nej, presenter vill jag inte ha för att jag har fötts med fitta tack. Känns som ett tröstpris minst sagt.

Sedan har det skrivits fantastiskt bra om genus och biologiska skillnader mellan könen av Forskarfeministen och Niklas Hellgren. Jag har varit för sjuk för att orka sammanfatta och kommentera. Nöjer mig för nu med att säga att du borde läsa och ta till dig vad de skriver. Fantastiskt kloka människor!

Slutligen, för att knyta ihop säcken och återkomma till det som inlägget startade med: Kom på mingel med Liberala Kvinnor på onsdag och lyssna på mig när jag pratar om Frida Stéenhoff!

Mingelkväll – Liberal Feminism
Inför internationella kvinnodagen välkomnar Liberala Kvinnor och Liberala Kvinnor i Stockholm till mingelkväll onsdagen den 7 mars.

Hanna Lager från feministbiblioteket berättar om den okända, svenska feministens moder, Frida Stéenhoff.

Carina Mideklint från Showgruppen Återsken står tillsammans med Charlie Grönvall, sångare och gitarrist från bandet Cale Cyler, för musikunderhållning.

Vi bjuder på vin och tilltugg. Och småprat med vänner och bekanta. Vi ses på Söders höjder!

Plats: SILC:s lokaler Bastugatan 41
Tid: 18.00 – 20.00
Anmälan till: Anne-Lie Elfven – annelie.elfven@gmail.com
Mob: 0730 299 243

1. ”Män visar sin kärlek till kvinnan” — skojar de? Är de fulla? Är de Ranelid?

1. 😀 Det är verkligen helt fantastiskt. Men kanske är det bara så enkelt att de hoppas att vi kvinnor ska önska oss upplevelser i present istället för jämställdhet.

2. TACK! För finfina läsetips!