Låtar vi minns: ABBA är tillbaka med en nytt album!

ABBA

Jag är ett ABBA-fan och har varit så längre jag kan minnas, eller i alla fall sedan före ABBA Gold, som var viktigt att påpeka när den kom 1992 (och jag var 15 år). Jag är väl ringrostig nu, men jag har kunnat alla album med samtliga spår och visste precis vilka singlars B-sidor som är bäst. Nu ska jag lyssna på I still have faith in you och Don’t shut me down hela arbetsdagen imorgon (om mitt arbete tillåter musik) och sedan ska jag räkna ner dagarna till den 5 november då hela albumet Voyage släpps!

Jag är så uppspelt för det här så jag kan knappt sitta still. Så länge som jag har väntat och hoppats på att de ska göra något mer. Det är möjligt, kanske till och med troligt, att låtarna inte blir så bra, men det gör liksom inget. ABBA är tillbaka och nu kommer det pratas ABBA i massor och deras musik kommer att spelas diskuteras och analyseras. Jag er så mycket fram emot detta! Sedan detta mad abbatarer, jag vet inte, men någonstans är det roligare med ett framförande än inget alls så jag är försiktigt positiv.

Ja, ABBA låter exakt likadant nu som då, men det är ändå helt underbart! Nu ska jag lyssna igenom min egen lista och om jag vet att maken sitter i tryggt förvar nere i arbetsrummet så kanske jag kör några micropauser med dans framför spegeln. King Kong song har jag dansat och sjungit till mååååånga gånger framför spegeln i mina dagar, men det var nog minst 25 år sedan sist. Låten If it wasn’t for the nights med textraden ”Somehow I’d be doing alright if it wasn’t for the night” tänkte jag mig alltid handla om förkylning. För mig handlar hela sången om att vara sjuk, jag har förstört den.

ABBA-skivor i massor

ABBA-skivor i massor från ABBA-museet. Maj 2016.

Ett litet bidrag  till ABBA-snack från min sida. Vilka är de bästa ABBA-låtarna ever? Jag utgår från mitt huvud nu lite snabbt och kommer fram till följande topp-tio-lista. Med risk för att jag skulle tänka annorlunda om jag fick lyssna igenom all musik igen och fundera noga. Observera att flera låtar kvalar in på den här listan tack vare underbara minnen, som jag har svårt att koppla isär från musikupplevelsen.

1. Does your mother know
  2. One man one woman
  3. Under attack
  4. Gimme, gimme, gimme
  5. So long
  6. If it wasn’t for the nights
  7. Take a chance on me
  8. King Kong song
  9. Happy new year
  10. Voulez-Vous

1 ping

1. Jag har ju inte lyssnat på Abba särskilt länge, bara nåt år, och jag började efter att den brittiska musikjournalisten Pete Paphides twittrade att The Day Before You Came var en genialisk låt. Min man är et stort fan och jag älskar såklart Muriels Wedding och min moster lyssnade mycket, särskilt på Agnetha Fältskog när jag var liten, så jag har ju hört nästan alla låtar.
    Här är mina 10 bästa:
    Slipping Through My Fingers
    Like an Angel Passing Through the Room
    The Day Before You Came
    Dance (While the Music Still Goes On)
    One of Us
    My Love, My Life
    Andante, Andante
    When All is Said and Done
    Under Attack
    I Do, I Do, I Do, I Do, I Do
    Och den låt jag hört flest ggr är Lay All Your Love on Me som var min äldste sons favoritlåt när han var 6-7 år.
    Nu ska jag lyssna på dina favoriter!

• Hanna6 september, 2021 kl. 07:58
      • Svara

Vet du att The day before you came nämner Marilyn French i texten? Lite coolt! Roligt att du gillar I do, den tycker jag är en av deras sämre 🙂

2. People Need Love