Kultursommar på Landsort: Fornminnet Labyrinten

Det är kultursommar på Landsort och idag valde vi att utforska det som alltid finns där. Fornminnet Labyrinten är en givet promenadmål varje sommar. Enligt min man så har vi som bor här en skyldighet att gå i Labyrinten. Om vi inte gör det så försvinner den och vi vill ju att den ska finnas kvar för allmän beskådan i många år än.

Fornminnet Labyrinten på Landsort

Andreas och Hugo går runt i Labyrinten. Juli 2015.

Mönstret på den här labyrinten är 3000 år gammalt och det återfinns på flera andra ställen i Europa. Den här typen av stenlabyrint kallas trojaborgar. De labyrinter som återfinns vid kusten, som denna, har sannolikt att göra med säsongsfisket. Här på Landsort har det legat ett fiskeläge här så tidigt som 1454. De som gick i labyrinten sas vara skyddade mot faror och skulle få en god fångst. Landsorts labyrint är rekonstruerad 1970 efter att man rivit en militärbarack som stod över den.

UPPDATERAT

En  annan sommarlandsortsbo påpekade på Facebook att han var med vid restaureringen 1985. Rätt ska vara rätt!

Vi är nu ute på ön igen och ni kommer att få läsa mer om den här kultursommaren. Vi har gått på konstrunda och vi kommer att gå på teater och delta i bokkväll.