Kulturkollo gör en chicklit-kanon

You had me at hello

Denna vecka är chicklit tema på Kulturkollo och veckans utmaning är att nominera till en chicklit-kanon. Jag hoppas att få en lista med en massa härliga böcker som jag inte har läst. Ibland vill jag läsa chicklit och då vill jag inte läsa fortsättningen Det lilla bageriet på strandpromenaden. Jag vill ha något bättre!

En bra chicklit är romantisk och feministisk. Det ska vara smarta kvinnor och bra män med goda värderingar. Samtidigt ska den bygga upp en härlig kärleksintrig som inte känns krystad och som inte bara handlar om att en kvinna vill ”bli gift”.

Mina bidrag

Vattenmelonen av Marian Keyes: En kritig klassiker och väl lite av den första i sitt slag. Den kom året före Bridget Jones dagbok.

Sista chansen av Marian Keyes: Keyes är ju något av dåtidens chicklit-drottning och Vattenmelonen var först, men Sista chansen är bäst.

Bridget Jones dagbok av Helen Fielding: En klassiker. Den är självskriven.

You had me at hello av Mhairi McFarlane: Den bästa chicklit jag har läst på senare år.

Finns det en, finns det flera av Mhairi McFarlane: I brist på andra bra chicklit jag läst tar jag även med McFarlanes näst bästa.

Hoppa till kommentarformuläret

1. tack för tips

2. Jag läste precis ut ”Finns det en, finns det flera” och håller med om att det är den näst bästa efter ”You had me at hello”. Har med både McFarlane och Keyes på min lista också. ?

1. Keyes och McFarlane är ju de bästa! Gillar tex inte Sheila O’Flannigan.

3. Kunde ha blivit en riktigt lång lista men man får ju försöka hejda sig ibland …kul initiativ!

1. Jag hade mer svårt att hitta fem att ha med på min lista, haha!