Jag har läst något från varje land i Nordamerika

Nordamerika

Nu är jag klar med att läsa ett verk från varje land i Nordamerika. Det är en världsdel som faktiskt består av betydligt fler länder än bara Kanada, USA och Mexiko, så det var inte helt lätt. Jag har läst mycket karibisk litteratur och det har inneburit kolonialism, självständighetssträvan och att bo på en ö. Det fanns många pärlor bland verken jag läst.

Eftersom jag tidigare felaktigt räknat Dominica, Dominikanska republiken och Haiti till Sydamerika, publicerar jag dem här igen.

Nordamerikas länder och vad jag läst

Antigua och Barbuda: Jamaica Kincaid är född och uppvuxen på Antigua och flera av hennes böcker utspelar sig också där. Hennes debut På flodens botten är nog min favorit.

Bahamas: Här hittade jag en krönikör som givit ut sina samlade krönikor i en volym (som heter volym 1, men jag har inte hittat någon volym 2). Nicolette Bethels  Essays on life var en bra bok från Bahamas, med många inhemska politiska och kulturella reflektioner.

Barbados: Det var svårt att hitta något från Barbados så när jag dök på novellen Kanadensisk erfarenhet av Barbadosfödda Austin Clarke i Kanada berättar, fick den räknas. Den handlar om att vara från Barbados i exil i Kanada.

Belize: Zee Edgell är en författare från Belize och hennes bok Time and the river handlar om slaveriet i landet på 1800-talet.

Costa Rica: Här har jag möjligen inte letat tillräckligt mycket så dikter från Ana Istarú som översatts och som jag hittat på Internet får representera Costa Rica.

Dominica: Jean Rhys är född på Dominica och därför får hennes bok Sargassohavet bli mitt bidrag från Dominica. Den utspelar sig främst på Jamaica och i England, men huvudpersonerna är faktiskt på bröllopsresa till Dominica.

Dominikanska republikenHow the García girls lost their accent av Julia Alvarez får blir mitt bidrag från denna önation. Författaren är visserligen utvandrad, men uppvuxen i Dominikanska republiken.

El Salvador: Här läste jag en fantastisk novell som jag fann i ett gammalt nummer av Karavan, En god medborgares gärningar av Claudia Hernandéz.

Guatemala: Härifrån kommer nobelpristagaren Miguel Angel Asturias och jag läste hans bok En weekend i Guatemala.

Haiti: Edwidge Danticat är en av Haitis stora författare. Novellen Night women fanns på engelska och en vänlig läsare skickade det till mig då den ingick i hennes kurslitteratur.

Honduras: Här var det inte helt enkelt att hitta något så det fick bli en spökskriven bok av en politisk aktivist i Honduras.  Elvia Alvarado har tillsammans med journalisten Medea Benjamin skrivit Don’t be afraid gringo om Alvarados liv och aktivism.

JamaicaStaceyanne Chin när HBTQ-aktivist i USA. Hon har växt upp på Jamaica och i The other side of Paradise skriver hon om sina barndom och uppväxt i landet.

Kanada: Jag har ju läst mycket kanadensisk litteratur, även om det kanske inte är så mycket som jag önskar att jag läst. Nobelpristagaren Alice Munro har jag läst mycket av men här nämner jag Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse.

Kuba: Jag har läst mycket om Kuba, men mindre från. Havanna Real av Yoani Sánchez är en fantastisk bok om situationen på Kuba för vanliga människor och för oppositionella.

Mexiko: Jag har läst en del från Mexiko, men få som bor och verkar i landet. Därför väljer jag boken Maktens slavar av Lydia Cacho. Det är en reportagebok om kvinnohandel i världen, men Cacho utgår ifrån Mexiko där hon är född och är verksam.

Nicaragua: Den nicaraguanska poeten och fd politikern Gioconda Belli har skrivit en självbiografi över sitt liv, The country under my skin. Jag har även läst dikter av henne.

Panama: Jag hittade en novellsamling med latinamerikanska noveller. Där fann jag  Rosa María Britton från Panama och hennes novell Kärlek börjar på A.

Saint Kitts och Nevis: Caryl Phillips är en tämligen känd (välöversatt) författare som är född och uppvuxen på S:t Kitts. Frihetens tillstånd utspelar sig i hemlandet efter självständigheten.

Saint Lucia: Nobelpristagaren Derek Walcott är från Saint Lucia. Jag har läst Sista karnevalen (som visserligen utspelar sig på Trinidad).

Saint Vincent och Grenadinerna: Här hittade jag efter mycket letande, en resebetraktelse av en kvinnas hemland. Vivian Childs City of arches är inte den bästa bok inför det här projektet, men den gav mig lite nya perspektiv ändå.

Trinidad och Tobago: Nobelpristagaren V S Naipal  kommer härifrån och jag har läst Där floden flyter förbi, som utspelar sig i Afrika.

USA: Ja, vad ska man säga? Läser amerikanska författare hela tiden. Jag säger Marilyn Frenchs Kvinnorummet eftersom det är en av de böcker som fick mig att dra igång hela feministbiblioteket!

Jag har även läst något från varje land i Europa och Sydamerika. Näst på tur att läsas klart är antingen Asien eller Oceanien. Jag har sju länder kvar från båda världsdelarna. Sedan återstår också 19 afrikanska länder.