Fotografiska och Anton Corbijn-utställningen

Fotografiska

Igår var jag en sväng till Fotografiska för att se Anton Corbijn-utställningen och för att dricka lite öl men två Kulturkollokollegor som är i Stockholm över helgen. (Den som vet min irritation över att alla Nackabussar stannar ändå borta vid fotografiska förstår att platsen var extremt bra vald.) Anton Corbijn är en nederländsk fotograf som är känd för att ha fotat många rockstjärnor. Han har även regisserat musikvideor.

Fotografiska

Eurythmics, en otroligt snygg bild av duon från 1990. Vi var alla tre mycket imponerade och stannade länge vid bilden.

Fotografiska

Nina Hagen och Ari Up. En cool bild som osar 70-tal. Den är visserligen från 1980, men man brukar ju säga att 70-talet sträcker sig från 1975-1985. Corbijn ska en gång ha sagt att för varje gång han hänger upp sina bilder på en ny utställning är det någon som inte längre finns bland oss. Ari Up, en tysk punksångerska, avled 2010 av bröstcancer. Hon hade vägrat cellgifter för att hon inte ville bli av med sin rastafrisyr. Hon blev 48 år.

Fotografiska

Många bilder var i Instagramformat och det är något visst med kvadratiska bilder.

Fotografiska

Anna och bland andra Nelson Mandela. Det fanns mycket att titta på och njuta av på utställningen. Sedan var det trevligt att sitta ner och prata strunt och allvar över öl och vin.

1 ping

  1. […] för bokmässan fick jag träffa Anna och Linda från Kulturkollo och gå på Fotografiska, som ju ligger rätt nära mitt hem i Nacka. Det var en trevlig kväll med roliga […]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.