Feministbrud på kulturjakt i Wien

Här kommer en kulturjakt från min resa till Wien som jag har skrivit om i flera inlägg. Jag bodde i Wien 1999 och återvände nu, 20 år senare, för att träffa mina två bästa vänner från den tiden. Det blev en helg med mycket skratt, många kramar och mycket prat på tyska. Med två kulturintresserade vänner och utan barn, blev det mycket kulturspanande.

Kulturjakt i Wien

Vi bodde precis vid Staatsoper och det är en fantastiskt vacker byggnad. Under pluggtiden var vi ofta här och betalade 15 spänn för en ståplatsbiljett. Nu är vi för vuxna för den typen av aktiviteter, men då var det en fantastisk möjlighet.

Staatsoper

Staatsooper i kvällsljus.

Centrala Wien med juldekorationer

Kärntner strasse var rejält utsmyckad i julpynt, som sig bör.

Kaffee Alt Wien

Även det gamla anrika caféet Kaffe Alt Wien var rejält julsmyckat. Vi besökte några wienercaféer, vilket jag skrev om tidigare.

Feministisk bokhandel i Wien

Jag besökte den feministiska bokhandeln ChickLit, som jag skrivit mer om i ett separat inlägg. Det var det enda stället som jag kollat upp i förhand och som inte var på agendan 1999.

Butik i Wien

Min vän R hade själv kollat upp några kvarter i närheten av vårt hotell dit hon ville gå. Vi var inne i många underbara små butiker och spenderade lite för mycket pengar. Här är en kombinerad bokhandel och bakaffär. Jag köpte pepparkaksmått och var lite i sjunde prylhimlen.

Kulturjakt i Wien

Vi promenerade igenom innerstaden och den här gången tycker jag verkligen om. Det gör tyvärr en miljon andra turister också.

Julmarknad vid Rathaus

1999 bodde vi bakom Rathaus och således besökte vi Rathaus julmarknad mer än en gång. Den här gången hade vi kört julmarknader hela lördagen så vi hoppade Rathaus. Det räckte med att se detta från spårvagnsfönstret. Julmarknaderna hade blivit kitschigare – och framförallt fler – efter 20 år.

Museum für moderner kunst - Mumok

Jag och R var på Mumok, Museum für moderner Kunst ,och såg många trevliga kvinnliga samtida konstnärer. Jag har skrivit om det i ett separat inlägg.

Alla gillar olika-tema på trafikljusen i Wien

Slutligen gjorde J mig uppmärksam på att trafikljusen fått annorlunda utseende i Wien. Istället för röd och grön gubbe är det nu lite olika. Här är det två män, vilket kanske inte syns så tydligt. Ibland är det två kvinnor, ibland en funktionshindrad, ibland förälder och barn. Detta kom till efter Conchita Wursts seger i Eurovision och det följande värdskapet som föll på Österrike och Wien 2015.

2 kommentarer

1. Jag går alltid på operan i Wien när jag är där på tjänsteresa. Eftersom det är svårt att planera, så blir det alltid spontanbesök med ståplatsbiljett för 3 euro. Det blir man aldrig för gammal för. 🙂

• Hanna28 december, 2019 kl. 12:11
      • Svara

Haha, det kanske man aldrig blir för gammal för. Jag har bara för mig att man var tvungen att köa ganska länge.