Feministbrud på kulturjakt i Tallinn med två vilda barn

Här kommer en kulturjakt från Tallinn. Det blev faktiskt en sådan. Jag är hemma nu, hemma och enormt trött. Resan gick dock över förväntan. Vi hade riktigt trevligt och det är förhoppningsvis de trevliga bitarna vi ska komma ihåg senare. Det blev såklart bråk och gnabb, men mindre än jag trott. Den lillas busutbrott var inte så många (hon klädde av sina trosor och sprang ut från leklandet och la sig i taxfreebutiken vid ett tillfälle och det var mindre trevligt).

Jag fick träffa min estniska vän och hänga med henne och två av hennes barn i en underbar park och det trumfade allt jobbigt. Vi hade en så fin eftermiddag! Dessutom fick jag se Tallinn på sommaren och det var verkligen inte igår. Det är annorlunda när man kan flanera omkring och vara ute. Det var en fin dag rent vädermässigt och inte alltför varmt. Helt perfekta förhållanden med andra ord!

Jag och mina barn började med att besöka ett varuhus för designkläder. Jag hade fått tips om märket Marat. Basen för den sovjetiska klädtillverkningen låg i Estland och nu görs ett hipster-kult-märke i samma fabriker. Såklart ville jag har ett par retro sammetsbrallor i vinrött! Bara MÅSTE ha! Det var värt en extra omväg och sina ganska många eurosar, helt klart.

Utställning om Tallinns sångfestival

I Solaris köpcenter fanns en utställning med estniska skolelevers teckningar. De flesta föreställde det stora sångfältet strax utanför stan. Min estniska vän översatte informationen för mig och det handlade om en teckningstävling hur de tänkte sig att sångfestivalen skulle se ut om femtio år. Det är snart dags för årets sångfest.

Fin teckning av Melissa Veetõusme

Här är ett vackert bidrag från Melissa Veetõusme som går i sexan och har tecknat ett stort sångfält med massor av människor och en fantastisk storstad runt knuten.

Fotoutställning i Tammsaareparken

Sedan promenerade vi till varuhuset Viru Keskus utan att gå in och stannade i Tammsaareparken för att Hugo skulle få spela lite Pokémon och Selma springa av sig lite. Då upptäckte vi en fantastisk fotoutställning som alla tre uppskattade mycket!

Fotoutställning i Tammsaareparken

Här är några favoriter från utställningen, men det fanns många fler otroligt kraftfulla bilder. Syftet med utställningen, Our Own, är att visa skillnaderna i den estniska befolkningen och att även om det är ett litet land, så ryms det många olika nationaliteter. Det bör inte vara vi och dom, utan som liten nation borde landet hålla ihop. Faktum är att många nationaliteter och kulturer har levt sida vid sida i över 500 år och känner varandra väl. (Uppgifterna kommer från informationsskylten till utställningen.)

Första raden från vänster
  • Silvia från Paldiski som trivs i en mindre stad jämfört med Tallinn där hon bodde förut. Foto: Annela Samuel.
  • Erie Trapp, lärare på Kynöskolan sedan 2017. Kvinnor på ön Kynö använder ofta traditionell klädsel. Foto: Birgit Püve.
  • Viktoria och Melody från Kohlia 2017. De har estniskt, romskt och uzbekiskt ursprung och lever tillsammans i en estnisk familj. Foto: Annika Haas.
Andra raden från vänster
  • Natalja och hennes syskonbarn Aleksander 2011. De odlar lök på det bästa stället, runt sjön Piepus. Foto: Annika Haas.
  • Karmen och Sandra från Tallinn 2013. Sandra är den som gillar mest att sporta och Karmen har spelat volleyboll. Foto: Birgit Püve.
  • Marwa 2015. Hon kommer från ett kaotiskt liv i Yemen och har återvänt till sin mammas hem. Foto: Annika Haas.

Estlands opera och teater

Estlands opera och teater och sommarsol. Det var underbart att se staden och dess landmärken i sommarskrud. Jag tog mig aldrig så långt in i gamla stan, för att vi prioriterade annat.

Blomstermarknaden vid Virugrindarna

Blomstermarknaden vid Virugrindarna är en riktigt landmärke i Tallinn. Från mitt första besök i staden 1998 till idag är den både precis samma som totalt annorlunda. Samma lokaler och samma yta, men intrycket är nu en stor lyxig blomstermarknad. Det var inte riktigt så jag kände när jag såg det första gången. Här står min lilla tjej och luktar på blommorna. Sedan blev det bråttom därifrån så hon inte skulle börja plocka med sig något.

Kadriorgparken i Tallinn

Sedan var det äntligen dags att träffa min vän! Vi gick till Kadriorgparken där det fanns en stor lekplats och gott om aktiviteter för både barn och vuxna. Vi nöjde oss med lekparken. Dessa vackra fontäner fick jag njuta av på vägen dit. I parken ligger också Kadriorg slott, där jag varit förut. Slottet uppfördes av Peter den Store och är idag presidentens residens.

Ballong-dinosaurie dricker bubbel

När vi efter ett par missöden kopplade till busiga barn var tillbaka på båten, var inte dagen slut för den utpumpade mamman. Nej, då var det lekland, jakt på ballongkonstnär och ansiktsmålare. Vid niotiden, när jag fortfarande inte kommit till vår hytt, kände jag mig som denna ballong-dinosaurie. (Ja, det är mitt bubbel och ja, det är alkohol i det.)

När jag läser denna sammanfattning av resan tänker jag att jag ju hann med massor av saker som var roliga även för mig!