Feministbrud på kulturjakt i S:t Petersburg

Jag har skrivit om min resa till S:t Petersburg 2002 här, men jag var även där i april 2001. Jag var där på en resa arrangerad av Liberala ungdomsförbundet. Den gången stannande vi i en vecka och såg ganska mycket kultur. Tyvärr var det före digitalkamerans tid och mycket är inte dokumenterat. Dessutom slog vädret om från underbar vackert vårväder till snöstorm och snålblåst så vi stannade inte till så mycket och fotade under andra halvan av resan.

Vinterpalatset

Vinterpalatset var otroligt mäktigt att se i verkligheten, speciellt som att det ligger ett enorm torg framför så att det verkligen så stå ensamt i all sin prakt. Konstmuseet Eremitaget var också värt ett besök.

Uppståndelsekyrkan

Uppståndelsekyrkan har det dr typiska rysk-ortodoxa utseende som vi nog alla tänker på när vi hör kyrka och Ryssland i en mening. Den var otroligt vacker, men här tyvärr fotad i snöstorm. Den var även fin inuti vill jag minnas.

Isakskatedralen

Här är en bild på mig utanför Isakskatedralen, även det är fantastisk vacker kyrka. Den är S:t Petersburgs största kyrka och invigdes 1858.

Lekplats i S:t Petersburg

Nu var allting inte bara vackra kyrkor och fina fasader. En lekplats som denna hittade vi i närheten av liberala Jablokos partihögkvarter.