Feministbrud på kulturjakt i Örebro

Igår fyllde jag 42, svaret på meningen med livet om man får tro Douglas Adams. Eftersom det är sportlov i Stockholm nu och jag har ett barn i skolan så tänkte jag att födelsedagen kunde få firas på något ställe som är roligt för barn. Kryssningar åker vi på i parti och minut så valet föll istället på äventyrsbadet Lost City i Örebro. Med en natt på Stora hotellet efteråt så blev det en helt fantastisk födelsedag. Barnens glädje och hotellmys i en underbar kombination. Och dagen efter ägnades åt lite sightseeing i Örebro, som är en vacker stad. Örebro slott

Örebro slott är inte öppet för allmänheten om det inte är helg eller lov, och lov är det inte i Örebro just nu. Därför fick vi nöja oss med att gå ett halvt varv runt det. Det är mycket vackert och ligger så fint insprängt i stadskärnan.

Väv av ögonblick

Den här skulpturen hittade jag ingen skylt till, men kom på att jag skulle kolla av Pokemon Go och det såklart var ett Pokéstop här. Väv av ögonblick heter den.

¨Nicolaikyrkan i Örebro

Här är Nicolaikyrkan i Örebro och framför den står ett träd med hjärtan. Mina barn fascinerades mycket av hjärtana. Jag tyckte om kombinationen mellan gammalt och nytt.

Wadköping

På en halvdag hinner man inte så mycket, i alla fall inte om lekparksbesök är ett måste. Men bredvid en lekplats ligger Wadköping och det var en fin liten promenad. Stora sprang raka vägen till lekparken, ledan jag och lilla gick i hantverksaffärer.

Med bilder från Wadköping och en gränd uppkallad efter Örebrodottern Cajsa Warg.