Feministbrud på kulturjakt i Myckelgensjö

Jag tänkte göra det till en söndagstradition att publicera en ny kulturjakt. Denna vecka går turen till Norrland, eller mer precis Anundsjö socken (före detta kommun) i Örnsköldsviks kommun i Västernorrland. Jag besökte Myckelgensjö, där det finns en bevarad bondgård från 1800-talet och som idag är ett museum. Året var 2006 och ja, jag har köpt nya glasögon sedan dess.

Här står jag och Andreas, som då var min pojkvän och nu är min man, utanför Storstugan. Vi försöker att leva oss in i hur det var att vara bondpar i mitten av 1800-talet. Andreas mormor bor i Bredbyn i Anundsjö och uppvuxen på en gård i trakten (dock inte i Myckelgensjö), så detta är hans släkts hemtrakter.

Här står jag utanför ladan, där djuren bodde. De kvinnor som var fruar till bönder, arbetade också med djuren och gården. På landet fanns det inga hemmafruar, i alla fall inte där bonden inte var särskilt rik. Jag har en liten konstig uppsyn, eftersom jag stirrar på en myggsvärm (jag blir fullkomligt uppäten av mygg när jag är i Norrland).

Här står jag vi den vävstol, som någon kvinna i huset förmodligen ägnade mycket tid åt när huset var bebott. Min mamma och mormor är kvinnor som har vävt mycket i sina dagar och jag har också fått pröva på vävtekniken. Min mamma är den enda jag känner som kan sätta upp en väv och det är coolt!