Feministbrud på kulturjakt i Karlsborg

Efter begravningen i Hjo i fredags var det dags att bege oss tillbaka till Stockholm. Vi passade på att stanna till i Karlsborg för att se fästningen och äta lunch. Det var inte så mycket folk på fästningen och det var en bra corona-aktivitet. Karlsborg är en liten gullig stad som jag inte besökt sedan jag var barn, kanske just för att det ligger så off om man tänker Lidköping (där mina föräldrar bor) och Hjo (där min mormor och morfar bodde). En avstickare till Karlsborg skulle ta tid och vi gjorde den inte så ofta. Jag minns faktiskt inte när jag var där senast.

Huvudmålet var såklart Karlsborgs fästning. Den började byggas 1819 för att bli Sveriges reservhuvudstad. Det var beräknat att bygget skulle ta 20 år, men det tog 90 år. Byggnationerna skedde på Vanäs udde utanför Karlsborg och det är et utvecklat gatunät som binder ihop de olika byggnaderna och funktionerna. Det är som en liten stad innanför murar. Idag får du komma in där med din bil om du vill och parkera och åka runt.

Karlsborgs fästning

Mina barn fann genast en fantastisk aktivitet att lyssna på fästningens historia och trycka på knäpparna så att platsen det pratades om lyste. Åttaåringen fick med sig e hel del fakta, medan fyraåringen mest tryckte. Som det ska vara.

Karlsborgs fästnings kyrka

Ovanpå museet finns fästningens kyrka. Där tände vi ljus för mormor/gammelmormor.

Karlsborgs fästning

Runt fästningen vinns stora vallar som var perfekta att springa av sig på. Det var en oerhört vacker vårdag och vi fick se fästningen och dess miljöer från sin bästa sida. Den skattjakt som brukar finnas för barn hade inte kommit igång pga rådande läge och jag tror att ungarna förlät dem. Sjukhus på Karlsborgs fästning

Sjukhuset på Karlsborgs fästning ligger längst ut på udden. Det är inte öppet för allmänheten, men gick bra att se utifrån på nära håll.

Fyren på Vannäs udde

Nära sjukhuset fanns denna fantastiska lilla fyr. Det var verkligen helt underbart vackert att gå genom skogen fram till fyren och den lilla stranden. Vi mötte flera flanerare som vi höll avstånd i från, som man ska.  Kanalhotellet i Karlsborg

Det vackra Kanalhotellet var tyvärr stängt på grund av Covid 19. Här gjorde de en fantastisk sås till lax som min mormor, och numer min mamma, gör vid festliga tillfällen. På minner mycket om skarpsås. Mycket god!

Göta Kanal genom Karlsborg

Göta Kanal genom Karlsborg. Min morfar var så fascinerad av Göta Kanal att han skrev böcker om det, aldrig missade ett tillfälle att föreläsa om det samt ordnade otaliga resor genom åren på kanalen. Jag har sett större delen av Göta Kanal med dess slussar och underbart vackra natur. Min morfars bok finns på bokbörsen för den som är intresserad! Göta Kanal – vattenvägen genom Sverige av Karl-Gustav Häll.