Feministbrud på Dalí-kulturjakt på Norrmalm

Idag har jag varit på en snabb Dalí-kulturjakt på Norrmalm i Stockholm. Jag och min jobbarkompis Josefin bestämde oss för att ta tunnelbanan till Kungsträdgården från Stadshagen för att titta på Dalí-skulpturerna som är på tillfälligt besök i Stockholm. Salvador Dalí är en av mina absoluta favoritkonstnärer och såklart är motiven med de rinnande klockorna extra roliga att få se.

Jag har varit på MoMa i New York där verket med de rinnande klockorna, The Persistence of Memory, hänger till vardags. Såhär såg jag ut vid det besöket (december 2007):

Salvador Dalís tavla är utlånad

Tavlan var utlånad, kan det bli mer fail? Såhär ser tavlan ut för den som inte får upp en omedelbar bild i huvudet:

The Persistence of Memory

Källa: Wikipedia

Vår promenad på Norrmalm

The Nobility of Time

Den första skulpturen vi gick till var den i Kungsträdgården, The Nobility of Time, en klassisk rinnande klocka. Här vill Dalí visa oss tidens makt över människorna och vad den innebär för oss. En rinnande klocka har ingen egen inre krafter, utan ska ses mer som en högra makt.

Citat från Dalí vid det här konstverket: ”I don’t do drugs, I am drugs!”

Woman Aflame

Sedan begav vi oss till Norrmalmstorg för den här vackra kvinnan, Woman Aflame. Här är det en del av konstverket med den brinnande giraffen som vi får se:

The Burning Giraffe

The Burning Giraffe, källa wikipedia.

Salvador Dalí var inte en person som ville ta politisk ställning, men detta här konstverket klär symbolisera den oro han kände för utvecklingen i hemlandet Spanien under det spanska inbördeskriget.

Citat från Dalí vid det här konstverket: ”There comes a moment in every person’s life when they realize they adore me!”

Persistence of Memory

Det sista konstverket vi såg var också det största. Persistence of Memory (samma namn som den berömda tavlan) fanns att beskåda på Brunkebergstorg.  Här ser vi en smältande klocka på tork och på frågan varför klockan smälter har Dalí svarat, hårt eller smältande, det viktigaste är att klockan visar den exakta tiden. Den smältande formen ska han ha hittat inspiration från i dels Einsteins relativitetsteori och dels i smältande ostar, framförallt camembert.

Citat från Dalí vid det här konstverket: ”There are some days when I think I’m going to die from an overdose of satisfaction.”

Mer Dalí på Antikmässan i helgen

Reklam för Salvador Dalís konst i tunnelbanan

I helgen är det Antikmässa på Stockholmsmässan i Älvsjö. Där finns flera miniskulpturer av Dalí att titta på, ta på och till och med köpa. Det fina konstverk som görs reklam för i Stockholms tunnelbana är ditt för endast 22 000 000 kronor. Som hittat! Jag kanske kan ta mina besparingar och gå dit och fynda lite imorgon?