Detta med barn och lussefirande

Föräldrar verkar aldrig så kränkta som när det kommer till barnen och luciatågen. Vi är inte sena att reagera starkt och mycket så fort det kommer en nyhet om att det är något som ska ”förbjudas”. Inte alltför sällan finns det en förklaring bakom och det handlar oftast inte om att man är rädd för rasism.

Vi har kunnat läsa kritiska texter mot detta, dels i DN och på SvD:s Sanna Raymans blogg. Den sistnämnda tycker att tågen har blivit mer som maskeradtåg och så kanske det ser ut på ett par ställen, men jag tror inte det är standard. Men varför är antalet tomtar och pepparkakor överrepresenterade i dagistågen? Det är nog tämligen enkelt, bara att titta på utbuden i affärerna. Köpa en tomte-/pepparkaksdräkt för 150 kr som kan fungera både i tåget och på julafton och kanske också någon gång på dagis fram till jul och/eller som pyjamas, eller en särk  för ungefär samma pris som används en gång? Vi gjorde valet att vårt barn fick vara tomte (förra året var han pepparkaka).

Med det sagt så kan jag tycka att det är ganska fånigt att försöka återgå till ett sk traditionellt luciatåg eftersom ett sådant inte har plats för pojkar överhuvudtaget. Men det är en fin balansgång mellan viljan att ha majoriteten tärnor/stjärngossar i tåget och släppa valfriheten fri och riskera att det blir en tomte- och pepparkaksparad. När jag gick i ettan och vi skulle lussa var det en lucia, två sockerbagare och två möss (inga pepparkakor!), resten fick vara tärnor eller stjärngossar. Vem som skulle vara vad lottades. Alla var tämligen nöjda och inga föräldrar rasade.

Jag säger inte att det sättes lucia framfördes på under 80-talet var det bästa eller att det är fel att låta alla välja själva. Vad jag vill göra är att mana till sans. Och så måste vi skilja på små barn och skolbarn. Det är inte fruktansvärt att din nioåriga son ”tvingas” gå i klänning en dag. Det är inte jättehemskt att barn på mellanstadiet inte får välja vad de ska vara. Men det är heller inte så smart att hitta på inslag i luciatåget som stjärngossar utan strut bara för att det ska vara ”traditionellt”. Det som definitivt inte är så superintressant är att läsa om hysteriska föräldrar i tidningen som är kränkta över att deras barn som snart är tonåringar inte får vara än det ena än det andra i skolans luciatåg.

Man ska inte rösta om vem som ska vara Lucia, men det är en annan fråga.

Hugo som tomte

Hugo som tomte iförd HM:s tomtedräkt stl 98/104, inhandlad för 129 kr.

• Saga15 december, 2013 kl. 01:39
    • Svara

Men gör det egentligen så mycket om det skulle bli en tomte- och pepparkaksparad? Det så kallade traditionella luciatåget är ändå inte speciellt traditionellt, utan ett rätt modernt påfund. Här läste jag ett intressant inlägg om hur luciatågen var förr: http://katarinaharrisonlindbergh.wordpress.com/2013/12/11/ursprungligt-luciatag/

• Hanna15 december, 2013 kl. 01:51
      • Svara

Det beror väl på vilken ålder barnen är i? På förskolan tycker jag absolut inte det. I sexan kanske jag kan hålla med om att de flesta ska vara vitklädda, men det måste vara upp till varje skola att bestämma. Jo, traditionellt luciatåg är en klyscha som inte har någon historisk förankring.