Wien 2019: Museum für moderner kunst – Mumok

Sista dagen i Wien bestämde jag och R att vi skulle gå på ett museum. Vi valde mellan att se mer av Johanna Kandls konst på Unteres Belvedere eller Mumok, museet för modern konst. Jag var på Mumok för längesedan, men jag var sugen på att se det igen och R hade aldrig varit där. Dessutom låg Unteres Belvedere för långt bort så vi körde på Mumok. Museet är enormt med många våningar och jag har dokumenterat lite av det.

Konst jag föll för

Nedan vill jag visa er lite konst som jag verkligen föll för på museet, alla av kvinnliga samtida konstnärer. Det är sådan modern konst som jag verkligen älskar. Och märk väl att jag fått med en snippa också!

Museum für moderner kunst - Mumok

Annette Kelm, Receyclingpark Neckartal, sommar och vinter.

Museum für moderner kunst - Mumok

Eileen Quinland, Saturday Marble och Good Enough.

Michele Abeles

Museum für moderner kunst - Mumok

Josephine Pryde, Cloe and Jessie Sunny for Ateiler E B och Jessie and Patsy for Atelier E B.

Utställning med Heimrad Bäcker om förintelsen

En fruktansvärt gripande utställning var Heimrad Bäckers om förintelsen. Titeln på utställningen var, fritt översatt, det kan hända att de inte kommer att döda oss och att de tillåter oss att leva. En stor del av utställningen var citat från olika dokument, se väggen nedan och sedan ett exempel på citat. Den första bilden på det handskrivna citatet fastnade jag och R framför och R sa att det ju en en sak med det vanvettiga dödandet och sedan en till dimension på galenskapen när man ser dokumentationen på det man gjort. Så vardagligt och vansinnigt på en och samma gång.

Museum für moderner kunst - Mumok

Min översättning: till de 34 165 döda måste vi räkna:

Museum für moderner kunst - Mumok

Min översättning: de övriga 892 deporterade dödades i gaskammaren.

Övriga utställningar

Sista rummet vi var i var mycket coolt, med många amerikanska konstnärer. Dock inte en enda kvinna. Jo, när jag kom till utgången hängde där en tavla av en kvinnlig konstnär. Det kändes lite märkligt eftersom allt ju är samtida konst och inte från 1700-talet.