Wetterberg, Gunnar; Sveriges statsministrar under 100 år: Nils Edén; 2010

Nils EdénNils Edén (statsminister 1917-20) var ingen feminist, inte ens en stor kämpe för kvinnofrågor, men han var statsminister när allmän och lika rösträtt för kvinnor och män infördes. Därför recenserar jag boken här, men lägger in den under övrigt. Med andra ord får den inte en formell plats i Feministbiblioteket.

Sveriges statsministrar under 100 år, från Karl Staaff till Fredrik Reinfeldt, är en samling böcker jag varmt kan rekommendera. Ur feministisk synvinkel kan jag särskilt rekommendera alla statsministrarna från Staaff till Edén, för alla de böckerna innehåller stycken om hur den kvinnliga rösträtten hanterades. Staaff ville införa det, men gav sig. Arvid Lindman löste rösträttsfrågan även om han helt enkelt struntade i kvinnorna och därmed tystnade den frågan i några år. Det var tillslut liberalen Nils Edén, som tillsammans med socialdemokraterna i en vänsterregering, löste frågan till fullo och gav kvinnorna rösträtt. Vid det laget var kvinnorna inte längre en stridsfråga, även om högern var skeptiska, utan då var det den kommunala rösträtten och rösträtten till förstakammaren som var det kontroversiella.

Nej, Edén var ingen feminist, men det var roligt för en politikernörd som jag, att läsa om alla turer i rösträttfrågan. Alla böckerna i serien är runt 120 sidor långa, men trots det beskrivs många viktiga, historiska frågor, mycket ingående. Det är allmänbildande och som sagt, en smula nördigt.

Läs också: DN, SvD, Nättidningen svensk historia, RegeringenÄlskade dumburk, Lars Ericks blogg

UPPDATERAT

Jag har omvärderat och Sveriges statsministrar under 100 år: Nils Edén är nu en del av Feministbiblioteket.

1 ping

1. […] Brott och Straff och Och världen skälvde får ingå som fullvärdiga feministiska böcker, liksom statsministerboken om Nils Edén som skildrar alla turer kring när kvinnor fick rösträtt i Sverige. Alla de tre kan jag motivera […]