Vi ska resa jorden runt i Feministbibliotekets julkalender!

Julpynt

Mitt internationella julpynt

Nu har jag snart avslutat min jordenruntresa i litteraturen. Det ska firas med en gedigen resa runt jorden i årets julkalender. Jag tänkte ta er med på en resa till andra kulturer och dela med mig av vad jag har lärt mig genom åren då jag har läst världslitteratur.

Ett bra sätt att lära sig om andra kulturer och länders historia är att läsa, gärna skönlitterärt. För mig fastnar kunskapen mer om jag kan hänga upp den på en berättelse. Samma sak gäller geografi och namn på viktiga städer, floder och berg. Har de varit viktiga i en bok, kommer jag ihåg vad de heter och var de ligger.

Jag har läst böcker på många olika teman och min julkalender kommer att vara en resa genom olika teman. Ni ska få läsa om böcker som tar upp krig, flykt, och att vara invandrare. Ni kommer också att få tips på feelgood, feministiska böcker och barnböcker. Det ska förhoppningsvis bli en bra blandning av historia och nutid, förfärligt och roligt.

Nu ska vi bara genomlida november så blir det snart julförberedelser och julklaneder!