Vi har tittat på miniserien Unorthodox

Unorthodox

Alla som sett Unorthodox har verkligen lovordat den. Sjävklart var vi också tvungna att se den. Eftersom det är en miniserie på fyra avsnitt, betade vi av den på två kvällar. Serien utspelar sig i ett judiskt-chassidiskt community i Willamsburg i New York och i Berlin. Serien går på Netflix och är den första serien på jiddish som visas där.

Esty är 19 år och gift. Hon tillhör de ultraortodoxa judarna, de så kallade chassiderna . Hennes mamma har flyttat till Berlin och hennes pappa är alkoholiserad. Släkten ser henne som föräldralös. Hon är uppfostrad av sin farmor och hon ser fram emot att gifta sig för att få börja ett nytt liv. Livet som gift blir allt annat än roligt. Hon klarar inte av att ha sex, trots sin mans släkts alla ansträngningar. Hon bestämmer sig för att fly till Berlin. I Berlin träffar hon ett gäng musiker och bestämmer sig för att försöka få ett stipendium och ta sig in på skolan.

Shira Haas gör ett fantastisk porträtt av Esty. Hon skildrar en ung kvinna så full av tro på sig själv och samtidigt så präglad av en ofri kultur. Amit Rahav gör också en fantastisk roll som hennes make Yankie. Han är den osäkra som sätter familjens önskan framför allt annat, till och med framför sin egen lycka. Även om han så att säga står för den onda sidan i serien, så verkar han innerst inne vara en kärleksfull person. Men han är för vek. Först är han i klorna på sin familj och i Berlin hamnar han i kusinen Moishes våld.

Flera har kallat Unorthodox för ett feministiskt mästerverk och det är det verkligen! Den har så många olika feministiska vinklar och ingen sida glöms bort. Maken Yankie som följer efter Esty till Berlin för att få hem henne är också ett offer för en konservativ och djupt sexistisk miljö. Han ska se till att göra sin fru med barn, men lyckas inte eftersom hon har så ont. Han har ingen aning om hur han ska göra för att det inte ska göra ont, för han vet inte vad han ska göra med en kvinna. En mycket rörande scen hos en prostituerad i Berlin avslöjar hur fruktansvärt oerfaren och ovetande han är.

Estys naiva tro på att komma in på en musikhögskola för att hon tagit ett par pianolektioner i livet är så otroligt rörande. En person som inte fått någon utbildning och inte har tillgång till internet eller TV har inte rätt förutsättningar att förberedas för ett liv utan communityt och det är väl det som är meningen. Hon ska föda barn, inte ägna sig åt själviska intressen. när hon kommer ut i världen och blir fri, är det svårt att veta vad som är sannolikt och vad som inte är det.

Det är fina konstraster mellan det fria Berlin och det inskränkta Williamsurg. För det är från Williamsburg Etsy kommer, inte från New York. Jag tycker att det var bra skildrat att det går att leva i en stor stad, till och med mitt bland hipsters i Williamsburg, och ändå leva så avskärmad från allt. Den sociala kontrollen var så total för Esty att hon valde att åka till Berlin och inte bara över Brooklynbron.

Det finns så mycket mer att säga om denna miniserie, men jag slutar här. Den är feministisk, fantastisk och fullständigt uppslukande. Se den!

Serien bygger löst på Deboarah Feldmans bok med samma titel.

• Katarina Hjärpe14 april, 2020 kl. 08:37
    • Svara

Jag tittade på den under påsken, väldigt rörande och spännande. Jag tyckte också att den var förvånansvärt nyanserad i sin skildring, även om en del förstås är gjort extra spännande för TV. Vad jag förstår är delen i Williamsburg baserad på en självbiografi, medan delen i Berlin är mer påhittad. Det finns en bakom kulisserna-dokumentär som hör till, såg du den? Jag tyckte det var spännande att höra de olika perspektiven på historien, inklusive från personer som själva växt upp i ultraortodox miljö.

• Hanna19 april, 2020 kl. 08:25
      • Svara

Jag ska se den! Läser boken bakom nu och den är ju rätt annorlunda.