Tysk torsdag: Jag var en sväng till bibblan…

Tyska böcker från bibblan

Jag var förbi Kulturhusets bibliotek för att lämna tillbaka mina spanska noveller och jag lovade egentligen att inte låna några fler böcker eftersom jag har så många olästa hemma. Men eftersom Kulturhusets bibbla är min nya inspirationskälla kunde jag inte låta bli. Bokmoster utlyser alltid tysk torsdag och därför tänkte jag skriva om det tyskrelaterade böcker jag lånade.

Jag har precis startat en prenumeration på Novellix och då får man tillgång till alla gamla noveller. Det verkade dock inte som att de tyska novellerna ingick, så jag lånade två av dem. Den ena är Julia Zehs Den sänkta timmen och den andra Felicitas Hoppes Abu Telfan. Jag missade visst Silke Scheuermanns Krig och fred, men det får bli när jag lämnar tillbaka dem.

När jag precis skulle gå såg jag att de gjorde reklam för Christa Wolf och hennes bok Liksom levande och eftersom jag bara har läst henne på tyska innan och knappt fattat något så slog jag till och lånade den också!

Nu var det tyvärr så att jag kom hem med betydligt fler än dessa tre böcker, men eftersom de inte har tysk anknytning så mörkar jag det. Det ska bli spännande att läsa mer tyskt!

Hoppa till kommentarformuläret

1. Spännande författare! Zeh och Scheuermann har jag läst tidigare, men inte Hoppe. (Lite konstigt dock att den tyska fyran inte ingick i prenumerationen.)

• Hanna20 februari, 2014 kl. 10:24
      • Svara

Jag har en elektronisk prenumeration och de verkar inte finnas som e-böcker. Det kan ju ha med rättigheter att göra, tänker jag.

2. Christa Wolf finns på min att läsa-lista. Dessvärre verkar den bok jag är sugen på, Cassandra: A Novel and Four Essays, vara väldigt svår att få tag på.

• Hanna21 februari, 2014 kl. 10:00
      • Svara

Vad trist! Jag var sugen på Der geteilte himmel och den fanns inte på svenska (konstigt eftersom det är en av hennes mest kända). Jag läste den på tyska och det gick sådär.