”To an eleven-year-old girl in Hanna, Alberta, Canada”

Hanna Alberta Canada

Veckans tema hos Kulturkollo är Canada och jag hänger nog på hela veckan! Jag tänkte här bidra med en liten historia. Efter OS i Calgary blev jag helt besatt av Canada och Calgary. Allt som påminde mig och den fantastiska upplevelsen att få se ett OS sög jag i mig. Ni måste förstå att detta var på den tiden då Vinterstudion inte ens var påtänkt och där vintersport var ganska sällsynt i den statliga televisionen. Istället fick jag söka mig till andra saker. Jag älskade kartor och tittade ofta på kartan över Canada i min skolatlas.

Hanna Alberta Canada

En dag så såg jag det bara. En ort i närheten av Calgary hette Hanna! Så otroligt spännande och kul! En dag berättade en kompis till mig att hennes lärare hade sagt att man kunde skicka brev på måfå till något ställe ifall man ville ha brevvänner därifrån. Det hände ofta att brevet gavs till någon som gärna ville ha skriva tillbaka. I mitt fall skulle en postkassörska i Hanna Alberta Canada ge ett brev från mig till sin dotter, men det visste jag såklart inte då.

En dag när jag och ovan nämnda kompis hade lite tråkigt och hade lust att skriva brev bestämde vi oss för att pröva lyckan. Vi skrev ett brev på engelska och adresserade den som läraren hade sagt. Jag ville ha en brevvän i Hanna i Canada så jag skrev på kuvertet: ”To an eleven-year-old girl in Hanna, Alberta, Canada”. Efter ett halvår kom ett brev i brevlådan med poststämpel ”Hanna”. Flickan som skrivit brevet hette Crystal, var tio år och hennes mamma jobbade som sagt på posten. En svensk elvaårings engelska är ju rätt knapphändig, men jag minns att vi skrev om idoler och musik. Har för mig att vi båda gillade Madonna. Mina föräldrar hjälpte mig att översätta ibland. Vi brevväxlade några år, men sedan rann det ut i sanden som med så många andra brevvänner före och efter henne. Hennes brev har jag kvar i en pärm hos mina föräldrar i Lidköping. Mamma har skickat bilderna nedan så jag har tyvärr inte kunnat läsa igenom breven nu, det får jag ta när jag åker hem nästa gång.

Brev från Crystal poststämplat i Hanna

Den som har riktigt skarpa ögon kan se den fina poststämpeln från Hanna.

Brev från Crystal 1990

Ett fint brev från Crystal med en vacker flagga målad. Det ät två olika handstilar i hennes brev och jag vet att jag misstänkte att det var en mamma eller storasyster som skrev åt henne. Crystal skrev ofta och berättade om Canada och om sin hembygd, vilket jag minns att jag tyckte var roligt. Jag tror dock inte att hon var så intresserad av att prata om OS i Calgary 🙂