Tematrio v 38 – pronomen

Feministisk litteraturkanon

Jag missade tematrion igår! Jag älskar att Lyran kör ordklasser och den här veckan är det personliga pronomen. Temat den här veckan för mig är också den feministiska kanonen, eftersom jag talar om detta på Hornstulls bibliotek i Stockholm imorgon klockan 19.

Mor gifter sig av Moa Martinsson: Det är trettiotal och det är arbetarklass. Moa Martinsson är tveklöst en av Sveriges bästa arbetarförfattare.

Fräls oss ifrån kärleken av Suzanne Brøgger: En riktig slagkraftig debattbok från 70-talet om fritt sex och lösa förbindelser. Men också en bok om våldtäkt och makt.

Min mosters migrän av Hanne-Vibeke Holst: Holst självbiografi med utgångspunkt från den nära släkten och hur hon blev feminist.

UPPDATERAT

Eftersom jag inser att jag gjort en mycket pinsam fadäs, ändrar jag uppgiften till pronomen och skäms. Jag skyller på valtrötthet, för att ha något att skylla på. Skammen är total.

Vill du ha lite musik att lyssna på som inspiration så har jag gjort en feministisk spotify-lista:

Hoppa till kommentarformuläret

1. Mor gifter sig har jag läst, men inte de två andra. Tack för tipset!

• Hanna17 september, 2014 kl. 10:54

Varsågod 🙂

2. Mycket bra titlar! Men, ähum, om en ska vara petig så är väl det första ett reflexivt och det sista ett possessivt pronomen snarare än personliga dito? 😀

• Hanna17 september, 2014 kl. 10:53
      • Svara

Haha, det ska vara du till att kommentera det! Du har ju helt rätt så klart. Skäms på mig 🙂

3. Jag ska nog någon gång ännu läsa Moa Martinson. För det har jag faktiskt inte gjort än.

• Hanna17 september, 2014 kl. 10:54
      • Svara

Det borde du göra! Och jag borde läsa fler böcker av henne.

4. Moa Martinsson är verkligen en författare jag skulle vilja göra närmre bekantskap med.

5. Moa Martinsson har jag i min egen hylla, helt oläst. Det får nog bli lite ändring på det snart tror jag.

6. Grammatik är roligt!

7. Jag har bara läst Holst, den minns jag att jag gillade!