Samtal med Jonas Hassen Khemiri på Bonniers

Johanna Stenius och Jonas Hassen Khemiri

Jag är med i Facebookgruppen och bokcirkeln Kollektivet, ledd av SelmaStories. I början av sommaren fick vi möjligheten av förhandsläsa Jonas Hassen Khemiris Pappaklausulen som kommer ut nu i augusti. Jag var inte tillräckligt snabb och fick inget av de förhandsex som de delade ut, men tog istället tillfället i akt och lyssnade på boken nu när den släpptes på Storytel. Det är brorsan Hamadi Khemiri som läser den.

Idag var jag på en författarträff. Det var en klassiskt samtal på en scen med oss bokcirkeldeltagare som publik. Det hela filmade också. Johanna Stenius från SelmaStories ledde samtalet och det flöt på bra. Det var lika roligt att lyssna på Khemiri som det var att lyssna på boken.

Han inledde med att prata om att han skriver ständigt och att det inte riktigt var meningen att han skulle skriva just den här boken. Sedan växte den ändå fram och den andra boken han hade tänkt skriva, blev liggande. Så fantastiskt att han skrev den tycker jag som verkligen älskade den!

De pratade mycket om papparollen, som är den som står i centrum i boken. Khemiri menade att det handlar om relationer och de föräldrarissues som alla i boken har. Sedan är det ju också så att den frånvarande föräldern ofta får mer plats i barnets liv än den närvarande. Pappan som försvann är den barnet tänker på, medan mamman som offrade sitt liv för barnen inte blir lika synlig. Detta är ett viktigt tema i boken, liksom i Khemiris eget liv.

En fråga på träffen var om pappan som var en farfar kom från ett annat land. Hon som ställde frågan tyckte nämligen att det kunde handla om vilken svensk som helst. Khemiri menade att han inte hade tänkt att det var specifikt kulturskillnader det handlade om, utan lika gärna kunde vara en man som flyttat till Thailand för att återvända då och då till Sverige. Det är tänkvärt. Jag tänkte mig honom som någon som bott i Sverige länge, men som återvänt till sitt hemland. Men när jag tänker efter så är det kanske mer troligt att det är en svensk man. Intressant i vilket fall!

Det var en mycket trevligt kulturarrangemang som får mig att längta extra mycket till Bokmässan.