Sabuni, Nyamko; Det nya Sverige; 2010

Det nya Sverige, men undertiteln Min vision. Min väg, är Nyamko Sabunis kampanjbok inför valet 2010. Det är egentligen en bok om integration och om hur Sverige bör lösa segregations- och utanförskapsproblemen, men det är också en bok om hennes eget liv och uppväxt. Eftersom Sabuni är Sveriges jämställdhetsminister och boken har ett klart kvinnoperspektiv, bestämmer jag att den platsar i Feministbiblioteket.

Få ministrar i Sveriges regering är så kontroversiella som Nyamko Sabuni. Hon har en stark åsikt om hur ett bättre Sverige ska se ut och även om de flesta är överens med henne om målet, är det många som är oense om vägen dit. Jag och Sabuni tillhör båda Folkpartiet, men därmed inte sagt att jag alltid håller med henne om varje sak hon föreslår.

Sabuni kallar sig inte feminist, men hon är definitivt ingen antifeminist. Hennes kamp för att invandrarflickor ska få samma möjlighet till utbildning, oavsett religionstillhörighet, är en viktig kamp att ta för ett bättre samhälle för kvinnor. I vår önskan att vara toleranta mot invandrare från andra kulturer, får vi inte glömma bort att samhällets grundstenar även ska gälla dem. Sabuni står alltid på kvinnornas och flickornas sida, mot religionen, och hur hon resonerar kring detta kan du läsa i hennes bok. Boken ökar förståelsen för Sabunis åsikter och handlande.