Recension: Zeh, Juli; Leklust; 2004

LeklustJuli Zeh är en författare jag varit sugen på länge, men känt att hon verkat lite tung så det har inte blivit av. Nu har jag läst Leklust och den tog sin lilla tid, men var helt klart värt det. Nedan har jag länkat svåra begrepp till Wikipedia.

Ada är en hyperintelligent elev som blivit relegerad från sin tidigare gymnasieskola. Hon kommer till Ernst Bloch-gymnasiet i Bonn för att ta gå färdigt skolan. Hon har få vänner men när hon träffar den några år äldre killen Alev ställs allt på ända. De kallar sig nihilisternas barnbarn och Alev startar ett spel inspirerat av fångarnas dilemma. Deras lärare Smutek, en polsk invandrare som brinner för att få ett friidrottslag på skolan, blir deras offer. Ett sexuellt spel med utpressning startar och drivkraften är varken sexuell lust eller pengar. De spelar ett spel.

Juli Zeh är en fantastisk författare. Leklust är en intelligent roman med flera olika dimensioner. Personporträtten är mycket bra, den uttråkade Ada, den manipulativa Alev och den stackars stackars Smutek som bara vill leva sitt liv som vanligt. Hon skildrar mycket bra den tragedi som drabbar Smutek och samtidigt den elakhet som kommer av Ada och Alevs leklust. Det är en komplicerad historia men boken är ganska lättläst, dock ej lättsmält.

Jag hade lite svårt att förstå Adas drivkraft. Å ena sidan verkar hon kär, men å andra sidan helt likgiltig för allt. Alev är manipulativ, men jag kunde inte riktigt känna riktigt hur han manipulerar Ada. Annars var det var en annorlunda kvinnoskildring och något liknande har jag nog inte förr läst. Hela boken är en helt annorlunda läsupplevelse för mig och jag är mycket glad att jag tog mig tid att läsa den. Trots det nyskapande, ett fantastiskt språk och en dramatisk upplösning var det bara en liten grej som skaver. Jag tyckte inte om boken. Däremot tycker jag mycket om Juli Zeh och det var inte sista gången jag läste något av henne. Och trots att jag inte gillade boken spå rekommenderar jag den. Det handlar ju mycket om tycke och smak och det är en bra bok, även om den inte föll mig i smaken.