Recension: Witt-Brattström, Ebba; Århundradets kärlekskrig; 2016

Århundradets kärlekskrigJag har läst Ebba Witt-Brattströms punktroman Århundradets kärlekskrig (Norstedts). Boken utgår i sin form från Märta Tikkanens klassiska poetiska bok Århundradets kärlekssaga.

Han och hon samtalar över sitt havererande äktenskap. Hon är feminist och han respekterar henne inte. Han bortförklarar några örfilar och hon skäms över att systern sett blåmärkena på hennes kropp. Hon beskyller honom för att inte respektera henne och han grälar på henne för att hon inte låter honom vara en man. Det är fullt med hat och hårda ord och det är aldrig på väg att bli någon lösning utan blir bara värre och värre.

Det är svårt att läsa boken utan att se Ebba och Horace framför sig, men det är en roman och även om mycket säkert ligger nära verkligheten. Jag vill bara ge mig hän och älska alla fantastiska ordväxlingar, men känslan för att få för mycket information och att boken skulle vara skriven i affekt dröjer sig envist kvar fast jag vill skaka av mig den. Jag vill absolut läsa om den om ett par år och se om jag enbart kan njuta då.

Amanda Svensson skriver i Expressen att Witt-Brattström gör sig till språkrör för alla kvinnors erfarenhet av våld och förtryck i nära relationer. Och det gör hon nog, men frågan är om vanliga kvinnor känner igen sig. Johanna på Bokhora skriver idag om att få utanför Stockholms kulturelit torde känna igen sig i ett äktenskapligt gräl som hänvisar till Wagneroperor. Men om jag lägger det åt sidan så läser jag en bok om en kvinna som vill bli respekterad, vill bli sedd och som kanske framförallt vill bli förstådd. Det gör författaren bra. Jag tycker att ordväxlingarna är rappa och ofta fyndiga och även om det kanske inte är var och varannan kvinnas sätt att gräla så är det kanske så vi önskar att vi kunde uttrycka oss.

Det är en bra bok, ingen tvekan om det, men jag vet inte om det kommer att bli en klassiker. Det återstår nog att se. Jag måste känna att författarens skilsmässa har lagt sig lite innan jag kan bedöma det. Just nu ligger den som en våt filt över hela innehållet.