Recension: Vigna, Elvira; Saker som inte män förstår; 2005

Saker män inte förstårBrasilianskt är temat på bokmässan i år och jag har läst om Elvira Vignas Saker som män inte förstår och tänkte att den skulle passa mig bra. Det har visat sig att de brasilianska böcker jag läst i år har känts ganska konstiga och jag har därför inte varit så sugen på att läsa vidare. Saker som män inte förstår skulle tyvärr visa sig vara en bok jag inte förstår.

Fotografen Nina bor i New York, men åker tillbaka till sin födelsestad Rio de Janeiro. Det som hände innan hon lämnade staden var att hon var på tillfälligt besök hos en barndomsvän och vid det besöker dog hans bror. Hon reser tillbaka för att bearbeta detta och för att försöka hitta svar. Hon vrider och vänder på historien och berättar den ur olika vinklar och mellan raderna kommer hennes liv i nutid fram.

Nej, tyvärr jag förstod ingenting. Det var rörigt och ofokuserat, eller så är det bara jag som inte passar för den här typen av litteratur. Vissa böcker känns tröga så fort jag öppnar dem och det går långsamt att läsa. Den här boken var tvärt om, den inbjöd till snabbläsning. Jag kan inte förklarar varför, men i vilket fall var det ett problem eftersom jag inte hängde med. Jag försökte dra ner på tempot, men fattade fortfarande ingenting så jag läste på. Jag ska ge ett exempel. I början av boken nämns en Eva som Nina bor ihop med (tror jag iaf). Jag gissade att det var hennes flickvän, men så kände jag efter ett tag att det måste vara hennes dotter (baserat på hur hon beskrev att henne och hur hon behandlade henne). Senare i boken nämnes att de haft sex och då fick jag skaka av mig obehaget och tänka om. Jag tycker inte om att läsa böcker där huvudpersonens partner kan tolkas som en dotter!

Äsch, nu ska jag sluta gnälla, för jag tycker mycket om mystiska böcker med poetiskt språk. Jag gillade bara inte den här. Någon annan som läst som kan förklara ett och annat för mig?