Recension: Sandell, Åsa; Den tuffaste ronden; 2016

Den tuffaste rondenÅsa Sandell är fd proffsboxare som har gått Den tuffaste ronden, och det är kampen mot barnlöshet samtidigt som åren tickar på. Kalla kulor förlag har gett ut boken, som har undertiteln En personlig historia om abort, missfall, IVF och äggdonation.

Åsa Sandell berättar personligt om sina tidigare relationer, hur hon blev gravid och gjorde abort och sedan drabbades av en enorm barnlängtan. När hennes karriär var över var hon 40 år och ville ha barn. Hon blev gravid med sin dåvarande pojkvän, men fick missfall. Sedan kom hon tillbaka till Sverige från New York och träffade sin nuvarande make. Eftersom tiden var knapp blev hon överlycklig när han sa att han ville ha barn med henne. År av ivf förblev resultatlösa och en dag var äggen så dåliga att hon avråddes från fler ivf:er. Det enda som återstod var äggdonation utomlands (för i Sverige var Åsa för gammal). Åsas make var tveksam eftersom han själv är adopterad, men tillslut kändes det som den enda rimliga vägen. Och idag finns Vera. Som är väldigt lik sin far.

Jag har ju också en resa med ivf och ofrivillig barnlöshet, men jag är yngre än Åsa. När Åsa gjorde abort vid 34 års ålder hade hon bara sin mammas gravidskräck i huvudet. Mina föräldrar hade det inte helt enkelt att få barn så man kan säga att min mamma redan tagit smällen för mig. Jag var beredd. Sedan måste jag ju säga att sekundär barnlöshet inte är på något sätt lika jobbigt som att inte ha något barn alls och när jag blev gravid med Hugo efter ivf var jag 33 år, vilket inte alls kan jämföras med Åsas kamp om att få bli mamma efter 40. Men ändå kände jag igen mig i många tankar.

Det finns en stor feministisk underton i boken som jag såklart uppmärksammade och gör tummen upp för. Åsa skriver mycket om att spermadonation varit tillåtet i Sverige länge, medan äggdonation mött mycket större motstånd. Lite märkligt kan man ju tycka eftersom kvinnan som får ägget bär barnet och föder det och därmed får en stark biologisk koppling till det.

Jag håller helt med Åsa Sandell om att vi borde prata om fertilitet. Om kvinnor över 30 visste hur svårt det kan vara att få barn kanske de skulle fundera både en och två gånger innan de väntade några år till. Den här boken är ett bra steg mot en öppnare diskussion om barnlöshet och fertilitet och jag hoppas att den får den uppmärksamhet den förtjänar.