Recension: Sandell, Åsa; Bakom garden; 2009

Bakom gardenJag känner att jag ligger lite efter i min sportläsning inför OS. Därför tog jag äntligen tag i boken Bakom garden av boxaren Åsa Sandell. Jag har tidigare i år läst hennes bok om ofrivillig barnlöshet, Den tuffaste ronden.

Åsa Sandell är lång och ägnade sig därför länge åt basket. Hon kommer från en medelklassbakgrund, har pluggat på universitetet och jobbat som kulturjournalist. Hon började boxas först som en hobby när hon slutat med basketen och ville aldrig tävla. Men så blev hon bra och nådde stora framgångar som amatörboxare. När hon var 34 var den karriären över (man får inte vara äldre som amatörboxare) och då föddes idén att boxas professionellt. Hon åkte då till USA och på sitt CV har hon idag bland annat att hon boxats mot Laila Ali. Hon la boxningen på hyllan för att hon fick missfall och började fundera över vad som var viktigast i livet.

Bakom garden är en personlig berättelse om en boxares karriär. Särskilt personlig eftersom den är skriven av idrottsstjärnan själv. Det är sannerligen inte vanligt att kulturjournalister blir idrottsmän, men roligt att när någon blivit det att hon skriver böcker om karriären själv. Böcker av detta slag brukar ju nästan alltid vara spökskrivna och inte sällan mycket dåliga. Bakom garden är tvärt om en mycket bra och välskriven bok.

Sandell skriver mycket om feminism och att hennes avsikter med att boxas aldrig varit feministiska, men dock feministiska i praktiken. Sandell berättar också hur svenska sportjournalister (män) skrivit om henne i pressen inför proffsboxningsdebuten. Lasse Anrell ifrågasatte inte bara hennes karriär som boxare utan också jobbet som journalist då han inte hittat många artiklar när han sökt på Google. Jag blir så arg att dessa idiotier fått passera obemärkt och att männen kan fortsätta att skriva ner kvinnor i sina krönikor. Tur att Åsa Sandell inte lät sig släs ner av dessa kommentarer!