Recension: Salto, Marin & Pettersson, Marcus Gunnar; Camping och kurragömma, Dansbus och kaktrubbel, Badbomber och simhopp; 2014

Barnböcker om romer

Marin Salto är en pseudonym för Karin Salmson och Marie Tomicic. De har skrivit böckerna Camping och kurragömma, Dansbus och kaktrubbel och Badbomber och simhopp efter samtal med romska barn. Marcus Gunnar Pettersson, som har romsk bakgrund, har illustrerat.

Alla tre böckerna har romska barn som huvudpersoner och de utspelar sig i vardagliga miljöer. Camping och kurragömma utspelar sig på en camping där Rosita bor och hon och hennes kompis Emma lekar kurragömma med släkten. Emma bor i stan, men har hälsat på Rosita för att det är sommarlov. I Dansbus och kaktrubbel ska vi få bevittna en mångkulturell afton på Selmas skola. Hon ska visa upp ett romskt dansnummer, men blir så nervös att hon river ner ett helt kakbord. Mertsi är på badhuset och vågar inte hoppa trean i Badbomber och simhopp.

Det är svenska författare och illustratörer som har skrivit om de romska barnen, men med autentiska berättelser från barn i Linköping som förlaga. Som man kan förvänta sig med böcker från Olika förlag så är det inte någonstans fördomsfullt eller konstigt. Det är bara lite annorlunda från vad våra svenska barn brukar matas med och det är precis vad de behöver!

UPPDATERAT: Marcus Gunnar Pettersson, som illustrerat är svensk resanderom.

Nu är min son bara två och ett halvt år, men han tyckte om böckerna och för honom var det ju inga konstigheter. De badar, leker och äter kakor, företeelser som för honom är bra ingredienser i en bok. Jag ser mycket fram emot att fortsätta läsa dem när jag blir lite äldre så att vi kan diskutera mer. På hans innerstadsförskola på Söder kryllar det ju inte direkt av romer så han har ju liksom inget att referera till. Men det hade jag som barn inte heller och jag älskade böckerna om Katitzi, så man behöver inte alltid om barn som är som en själv, även om det för romska barn såklart är bättre att några barnböcker handlar om dem.

Utöver den romska aspekten, som såklart är den viktigaste, finns det andra bra bra delar (förvänta dig inget annat när det kommer till böcker från Olika!). I Camping och kurragömma får barnen lära sig räkna på ett roligt sätt, i Dansbus och kaktrubbel får ett barn hantera en pinsam situation och löser det så att det bli roligt för alla och Badbomber och simhopp brottas en liten pojke med sin egen rädsla, en rädsla som han kommer att övervinna. Utöver detta så är det en bra genusperspektiv på alla tre böckerna. Så vad väntar du på? I dessa tider kan alla barn behöva böcker med romer i sina bokhyllor!

Camping och kurragömma: Adlibris, Bokus
Dansbus och kaktrubbel: Adlibris, Bokus
Badbomber och simhopp: Adlibris, Bokus

1. […] Camping och kurragömma, Dansbus och kaktrubbel, Badbomber och simhopp av Marin Salto och bilder av Marcus Petterson som själv har romsk bakgrund. Tre fina böcker från olika förlag för de minsta. Min son har tyckt mycket om dem! […]

2. […] Feministbiblioteket om OLIKA och Alla Barns Berättelser (2014 05 27) […]