Recension: Salminen, Annelie & Rosén Branzell, Ida; Modingarna och alfabetet; 2014

Modingarna och alfabetetAnnelie Salminen har fått SEB:s pris som ”Årets sociala entreprenör” för barboken Modingarna och alfabetet (AS förlag). I en intervju till Sveriges Radio P4 Västmanland säger hon: Jag började tänka på det där med invanda normer och att det kanske inte passar längre i vårt samhälle och i Skolverkets visioner. Så utgick jag ifrån diskrimineringsgrunderna när jag arbetade med ramsan. Jag försöker att vara inkluderande, så mycket jag kan. Det är ju svårt att få med allting, men det är det jag har försökt med.

Det är inga mammor vi spisen eller pappor som jobbar och definitivt inga n-ord. Det är istället lustiga figurer som fokuserar på att vara snälla. En del av ramsan ser ut såhär:

Modingarna och alfabetet

IJKL – I magen är jag snäll – Vi åker karusell!

Vid första anblicken så kanske det ser lite väl konstigt ut, men jag tyckte mer och mer om boken ju mer jag läste den och det är en vacker tonsättning till den också som kommer med på CD. Min treåring lär sig mest alfabetsramsor på Youtube och då alltid på engelska så det är mycket bra att den här ramsan finns där också. Jag ska introducera honom till den. Han gillade boken och Ida Rosén Branzells illustrationer och frågade mycket vad det var och gillade att leta efter bokstäverna.

Jag ger en stor tumme upp till de lite crazy Modingarna och ett bra projekt med att få barnen att hänga upp alfabetet på annat än traditionella könsroller. Det är ett skolexempel på feminism i praktiken utan att skriva någon på näsan. Fantastiskt är också att Salminen har jobbat på många plan med boken och att det finns en video på Youtube och snart också en app. Modingarna finns också på Facebook, Instagram och Spotify och Annelie Samlinen finns på Twitter.

Trots att jag tycker mycket om boken och om hela projektet så måste jag säga att det är synd att det bara är vita barn med i videon (men så klart bra att barn med Downs syndrom får vara med!). Ska det vara inkluderande så borde man väl kunna hitta något barn med annan hudfärg?