Recension: Sagan, Françoise; Bonjour tristesse; 1954

Bonjour tristesseFrançoise Sagans Bonjour tristesse är en riktig klassiker som har hyllats i årtionden sedan den gavs ut första gången. Såklart var jag sugen på att sätta tänderna i denna tidlösa kortroman.

Sjuttonåriga Cécile ska tillbringa ett långt och härligt sommarlov på Rivieran tillsammans med sina lika lata och livsbejakande far. Fadern brukar ha många olika älskarinnor, men när moderns vän Anne dyker upp blir allt så mycket mer seriöst. Cécile anar att hennes loja tillvaro är hotad och när pappan och Anne bestämmer sig för att gifta sig känner Céclile att hon måste göra allt som står till hennes makt för att förhindra det. Hon går över många lik och hon kommer att lyckas. Frågan är bara vad det kommer att kosta. Cécile är både den bortskämda och den handlingskraftiga unga kvinnan och hon är också en som får sona sina synder, eftersom allt inte riktigt blir som hon har tänkt dig. Boken tar upp tonåringens turbulenta känslovärld, kanske lite draget till sin spets.

Jag tyckte inte att detta var den roligaste boken att läsa, men det var lite roligt att ha läst den. Det är inte svårt att förstå att detta var en kontroversiell bok när den kom 1954, trots att kom från det konstnärligt dekadenta Frankrike. Idag kanske det inte känns lika häpnadsväckande. Mycket av det som en gång var kontroversiellt och stort kan gå förlorat efter några decennium, vilket jag lite tycker att det har gjort här. Cécilie njuter av sex, vilket på 50-talet måste varit fullkomligt skandalöst, men 2014 är det knappast någon som höjer på ögonbrynen när sjuttonåringar är sexuellt aktiva.

Det var trots allt en intressant bok, men jag blev inte så såld som många andra.

Jesper Svensson och Bokmania har också bloggat om boken.