Recension: Rihs, Cecilia & Lindqvist, Jenny; Uppdrag: Vattenhäxan; 2014

Uppdrag: VattenhäxanFrån Olika förlag har det kommit en ny lättläst äventyrsserie av Cecilia Rihs (text) och Jenny Lindqvist (bild). Uppdrag: Vattenhäxan är den första i serien om Lina som ska hjälpa sin farmor att färdigställa en bok för äventyrare. Förlaget menar att det finns för få flickor som får vara huvudperson i äventyrsböcker och i serien Hemliga boken för äventyrare utmanas normerna.

Lina söker sig till äventyren och hon tror på tomtar och troll. Lina har en farmor som också gillar äventyr och hon är i Ryssland för att skriva en äventyrsroman. En dag får Lina träffa en liten hårig älva som heter Peppar och tillsammans går de för att utföra första uppgiften som Linas farmor har lämnat till den som är en riktig äventyrare. Uppdraget är att möta Vattenhäxan som förtrollar alla med sin sång.

En tjej som äventyrare, det känns inte så nytt och så överdrivet genusmedvetet. Eller jo, det är ju bara jag som läser så mycket genusmedveten litteratur så att detta har blivit vardagsmat. Jag gråter nästan lite när jag tänker på att det är just sådana böcker som Vattenhäxan som finns i mängder därute, bara med det lilla undantaget att Lina och Peppar är killar. Varför är det så svårt att variera sig? Varför behövs genusmedvetna bokförlag för att fixa fram flickor som får vara hjältar och äventyrare?

Förlåt Cecilia Rihs och Jenny Lindqvist att jag tog några rader av recensionen i anspråk för att bli lite upprörd. Jag tyckte att er bok var mycket bra och jag vill tacka er å alla barns vägnar för att det kan läsa om Lina och Peppar. Dessutom var Peppar något av den sötaste figur jag har sett, lite tolliknande och med en flugsvamp mellan tårna (som hon tar medicin mot!). Flickor som troll behöver inte heller vara klassiskt vackra, de kan faktiskt ha fotsvamp.

Peppar

Prickiga Paula har också skrivit om boken.

1. […] Feministbiblioteket om Hemliga boken för äventyrare: Uppdrag Vattenhäxan (2014 05 02) […]