Recension: Persson, Annika Ruth; Hannah Arendts 40-tal; 2014

Hannah Arendts 1940-talAnnika Ruth Persson har inte skrivit en biografi av Hannah Arendt, utan Hannah Arendts 40-tal (Kabusa Böcker) är en bok om hennes liv, vänner och idéer på 40-talet i New York. Det tog mig lång tid att läsa ut den, för Arendt är verkligen inte lättläst och att läsa om hennes filosofi tar lite tid det också. Jag har en speciell relation till henne eftersom min B-uppsats i statsvetenskap handlade om henne och hennes syn på byråkratisk etik.

1941 kommer Hannah Arendt till New York som statslös flykting. Hon har tvingats fly från Tyskland för att hon är judinna.Tillsammans med sin man Heinrich Blücher försöker hon skapa sig ett nytt liv i USA. Boken handlar om hennes tänkande och hur idéerna utvecklades under 40-talet. Hon började då skriva sin bok The Origins of Totalitarianism och fick den utgiven 1951. I den skriver hon om fascismen, dödandet och utrotningen av judar i Tyskland.

Persson beskriver Arendts vänkrets som kom att få stor betydelse för henne och hennes texter. Poeten W H Auden och författaren Mary McCarthy blir så småningom goda vänner till Arendt.

Det är inte lätt att ens läsa om en sådan svår författare som Hanna Arendt, men jag tycker att Persson gör det hela lite mer begripligt. Det är ingen biografi och det handlar mycket om andra personer i Arendts närhet. Bland annat fastnade jag för kapitlet där Simone de Beauvoir var i New York för att rapportera om hur fruktansvärt det var där. Mary McCarthy skulle guida, men det hon ville visa upp var inte var den berömda författaren ville se. Kontentan var att den bild som man tänkt ut från början går att finna om man bara letar tillräckligt. Mycket intressant. Arendt var själv mycket skeptisk till feminismen och gillade inte Det andra könet alls. Mary McCharthy var feminist, men inte ens hon fick Arendt på bättre tankar.

Jag är mycket glad att jag läste boken för den fick mig verkligen att tänka till på flera ställen. Jag kommer nu att läsa mer om Hannah Arendt och hennes syn på feminismen, för det känns verkligen som ett område att fördjupa sig i för mig!