Recension: Paulovkin, Boglárka; Räven och musen åker till Balatonsjön; 2012

Räven och musen åker till BalatonsjönJag hade tyvärr inte förmånen att få lyssna på Boglárka Paulovkin på bokmässan i år, men jag fick tag på hennes senaste barnbok på svenska, Räven och musen åker till Balatonsjön (Felis förlag). Jag såg fram emot den eftersom den speglar något lokalt från Ungern, Balatonsjön.

Räven och musen följer med några grannar till Balatonsjön. Där får de bada och grilla korv. Musen försvinner i vattnet på en armpuff, men dramat slutar med att hunden Smulan räddar honom. Boken slutar med att pojken Andris funderar över allt kul som de har kvar att göra vid sjön.

Jag vet att det finns en bok före denna, Räven och musen letar ny lya, och kanske är kopplingen till huvudkaraktärerna Räven och Musen större om man läst den först, men i den här boken är det inte de som står i centrum. Jag hade därför lite svårt att få grepp om berättelsen som var lite spetig. Dessutom var den lite för lång för att vara en bilderbok för små barn och den innehåll flera olika händelser med dramatik.

Räven är en hon och musen en han och hunden Smulan en hon. I övrigt består persongalleriet i den här berättelsen endast av män (förutom Andris mamma då, men hon benämns bara som just mamma). Så även om en av huvudpersonerna var hon så var resten av boken inte så bra ur den aspekten.

Men om jag ska vara positiv så var det roligt att läsa en barnbok från ett annat land och som verkligen utspelade sig i det landet. Jag har själv varit vid Balatonsjön och tyckte till och med att färgen på vattnet var på pricken!

Läs mer: Adlibris, Bokus