Recension: Pankhurst, Helen; Deeds not words; 2018

Deed not wordsHelen Pankhurst är i rakt nedstigande led släkt med suffragetterna Emmeline och Sylvia Pankhurst. Sylvia är hennes farmor och Emmeline hennes farmors mor. Deeds not words (handling, inte ord) var Emmelines slagord i rösträttsrörelsen i England på 1800-talet. Det är också titeln på Helen Pankhurst bok om feminismen och kvinnorörelsen i Storbritannien i 100 år.

Deeds not words tar oss tillbaka till Emmeline Pankhurst kamp i början på förra seklet. Sedan beskriver boken i olika kapitel om feministiska segrar från 1918 fram till idag. Pankhurst betygsätter också vad som åstadkommits. Högst betyg till kultur och lägst till sexuellt våld, vilket betyder att det finns mest att göra inom området våld mot kvinnor. Bland de feministiska segrarna finns, förutom rösträtten, bättre mödravård, förbud mot våldtäkt inom äktenskapet och säkra aborter. Men trots att mycket är olikt 1918 så finns det mycket mer att göra och vi måste jobba hårt. Det är slutsatserna i boken och det är väl inte så svårt att nicka instämmande i det.

Deeds not words är en bra genomgång om feminismens historia i Storbritannien och den visar vad som gjorts och som behöver göras. Det är basic, men inte på något sätt grunt. Boken kan, i alla fall om man bor i Storbritannien, fungera som en ny och fräsch feministisk introduktion. Den svarar på frågorna vad feminismen är och varför den behövs. Dessutom får vi en historisk genomgång som är tätt kopplad till författarens egen familj, vilket känns som en extra krydda i boken.

Det känns lite som att efternamnet Pankhurst borde förpliktiga och Helen Pankhurst gör mig verkligen inte besviken. Hon för arvet vidare. Jag hoppas att boken får stor uppmärksamhet och kanske att den översätts till svenska. Men med tanke på det ganska stora fokuset på Storbritannien gör att jag tror att så inte kommer att ske.

Jag kommer att träffa Helen Pankhurst på bokmässan och det ska bli fantastiskt spännande! Efter att ha läst boken inser jag att vi har mycket att prata om. Hon kommer till mässan inbjuden av Feministisk Perspektiv. Här kan du se vilka seminarier hon kommer att delta i.