Recension: Panarello, Melissa; 100 strokes of the brush before bed; 2003

100 strokes of the brush before bedNär jag sökte på Italienska feminister så fann jag Melissa Panarello eller Melissa P som hon kallar sig. Hennes bok 100 Strokes of the brush before bed skulle vara en erotisk roman och det lät intressant tyckte jag.

Spoilervarning i sista stycket.

När boken börjar är Melissa femton år och oskuld. Hennes första sexuella upplevelse är med en pojkvän som inte riktigt har fattat det hela med tjejer och sex. Han blir förbannad på henne att det inte gör ont och anklagar henne för att ha haft andra. Melissa har ett stort behov av sex och skaffar sig flera nya sexpartner efter att det tagit slut med den första. En erfarenhet hon får i början är en gruppvåldtäkt av en älskare och hans kompisar. Hon är halvt om halvt med på det till en början, men känner att eftersom hon sagt ja en gång kan hon inte dra sig ur. Efteråt känner hon sig mycket smutsig. Sedan fortsätter det i samma spår och när hon blir antastad i skogen av en främling gör hon inte motstånd utan skäms för att hon blir lite upphetsad. Melissa säger aldrig nej utan prövar allt. Kvinnor var inget för henne, men det hetsade upp henne att se två män ha sex. Hela tiden är det något som skaver och efter varje negativ sexuell upplevelse drar hon borsten hundra gånger genom håret så att det blir blankt.

100 Strokes of the brush before bed är erotisk i den bemärkelsen att huvudpersonen utforskar sin sexualitet, men här skildras sex med en fadd eftersmak och är knappast upphetsande för läsaren. Det är snudd på våldtäkt flera gånger, regelrätt våldtäkt några gånger och en gång är det bara sorgligt. Det är den gången Melissa går med på att förnedra en man utan att de kommit överens om något stoppord och det slutar med att han gråter för att han är förnedrad på riktigt och Melissa lämnar honom i djup skam. Hon är 16 och männen är vuxna. Hon är deras Lolita.

Spoilervarning

Det var en bra bok som verkligen lämnade mig med många tankar. Det är viktigt att unga tjejer får utforska sin sexualitet, men ibland gör bristen på erfarenhet att de försätts i tråkiga situationer som de inte själva vet hur de ska ta sig ur. Melissa träffar tillslut en man som älskar henne som hjälper henne att återfå sig själv. Jag vet inte om det slutet är klockrent feministisk, men det är ändå ett bra slut. Det hade känts alltför sorgligt om det inte hade gått bra för Melissa. Men jag kände lite att hon hade behövt lära sig att stå på egna ben också. Kanske kommer hon kunna det om det tar slut med den fina killen. I vilket fall som helst så är det många unga tjejer som behöver lika gott sexuellt självförtroende som många jämnåriga killar har. Tjejer ska både våga säga ja och nej.

1. […] 100 Strokes of the brush before bed av Melissa Panarello: En sorglig och naken skildring av en unga kvinnas sexliv. Den har stämplats om sexuellt utsvävande men jag tycker inte rikgit att det kan kallas en erotisk roman. Sex visst, men det är mer en feministisk skildring om kvinnor och mäns olika villkor i sängen. Boken ska finnas på svenska, men jag upptäckte inte det förrän jag läst den. […]