Recension: Palm, Veronica; Systerskap; 2018

SysterskapVeronica Palm är en före detta socialdemokratisk politiker. Hon satt i riksdagen 2002-2016. Systerskap är hennes första bok och den är utgiven på Volante förlag. Även om jag inte stått på samma sida som Palm många gånger ville jag läsa en bok om systerskap av en syster.

Veronica Palm är uppvuxen i Kisa i Östergötland och gick gymnasiet i Linköping. Hon har ingen universitetsutbildning , utan gick barnskötarlinjen på gymnasiet och jobbade som det ett par år. Hon engagerade sig i SSU och steg i graderna. I Systerskap skriver hon om livet, politiken och makten och hur hon blivit stöttad och motarbetad och vilka strukturer som gör att män förknippas med makt och att kvinnor förväntas hålla sig i bakgrunden. Hon skriver också om den duktiga flickan, som på många sätt lierar sig med männen och missar systerskapet, systerskapet som är så viktigt!

Det var en välskriven bok som öppet berättar om en politisk karriär. Jag kände igen mig i mycket och tycker att det är bra att någon berättar precis hur det är och inte försöker försköna sig själv eller sin gärning. Samtidigt är det väl ganska typiskt kvinnor att skriva den här typen av böcker. En man skulle säkert fokusera på vad han gjort och inte hur han kände sig. Därmed inte sagt att kvinnor borde göra som männen i det här fallet.

Palm pratar såklart mest om Socialdemokratiska kvinnor, men hon  nämner ändå Anna Kinberg Batras avgång som ett bakslag för feminismen och något som är symptomatiskt för politiken och resten av samhället. Hon jämförde det med valet av Stefan Löfven. När en man gjort bort sig (Håkan Juholt) måste det till en stabil man för att rädda upp det. Aldrig en kvinna.

Men, i en bok om systerskap, borde författaren kanske nämna att en annan politiker, från samma stad men från ett annat parti, har skrivit en bok om duktiga flickor. Att hon inte gör det känns lite som att hon tar avstånd från duktiga flickan som begrepp och vill istället prata om systerskap. Det känns som att det finns en stor ideologisk skiljelinje här.

Veronica Palm var en högt uppsatt politiker och då är det såklart spännande om hennes resa dit och spelet bakom kulisserna. Sådant innehåller boken en hel del av. Men jag blev ändå inspirerad att berätta historier från mitt politiska liv. Jag ”blev” aldrig något, men jag har många historier att berätta om hur jag har sats på plats, blivit bortvald pga rykten och till och med blivit motarbetad av så kallade systrar. Det sistnämnda berättade Palm om även hade hänt henne. Partiernas kvinnoförbund var väl inte alltid så snälla mot yngre kvinnor, inte i Folkpartiet och inte heller i Socialdemokraterna. Jag återkommer när jag tänkt färdigt i vilken form jag kommer att skriva om det!

1. […] Palm har varit riksdagsledamot för Socialdemokraterna och skrivit en bok om sin tid i politiken, Systerskap. Inte alla män är hennes första roman och den är utgiven på Bokfabriken. Veronica satt i […]