«

»

Mar 22

Recension: Otsuka, Julie; Vi kom över havet; 2011

Vi kom över havetJag har länge velat läsa Vi kom över havet av Julie Otsuka och efter ett besök i Stockholms billigaste bokaffär kom jag hem med ett ex. Boken är något så ovanligt som skriven i första person plural.

De, japanska kvinnor, kom med båtar till USA över Stilla Havet. De skulle gifta sig med unga stiliga män från sitt hemland och börja nya, rika liv. Sanningen blev för det mesta något helt annat. Männen var tjugo år äldre än på bilderna de skickat och de var oftast fattiga och till och med våldsamma. Trots allt så skaffade kvinnorna sig hyfsade liv, men så kommer andra världskriget och alla är de förrädare och deporteras.

Det är en kort och poetiskt skriven roman och den udda formen att skriva i vi-form gör den lite extra exotisk. Formen gjorde att man fick en viss distans till det hemska den som väntade kvinnorna, men samtidigt så kändes det positivt då författaren inte frossade i hemska detaljer. Det är inte alltid de berättelserna som går in på detaljer som berör mest. Jag tyckte otroligt mycket om den här boken och jag blev berörd av japanskornas öde, först som fruar i hemska äktenskap och sedan som förrädare i det nya landet. Boken tar upp en del av historien om andra världskriget som jag inte känner till så väl och jag är mycket glad över att Julie Otsuka skrev den här boken om sina förfäder.