Recension: Ono, Yoko; Conceptual photography; 2015

Conceptual photographyYoko Ono är en feministisk fotograf och konstnär och nu ger den danska butikskedjan TGR tillsammans med Ono ut boken Conceptual photography som bara kommer att säljas i TGR:s butiker runt om i världen samt på MoMa i New York.

Bokens syfte är att göra konst mer tillgängligt för en bredare publik och den innehåller bilder och texter av Ono om foton och filmer som hon gjort. Hon berättar i boken att en bild kan ses på många olika sätt och hon förklarar ingående hur hon tänkt kring olika filmer. På så sätt ger hon läsaren en möjlighet att förstå det tillsynes kanske ganska abstrakta konstverket.

När jag började läsa, eller kanske snarare bläddra i boken, förstod jag ingenting alls. Men så läste jag förordet igen och tittade på de första bilderna en gång till. Det första kapitlet visar en och samma bild, men flera olika möjligheter till tolkning. Det var lite spännande att se att så många olika tankar kan rymmas i en och samma bild. Nästa kapitel handlade om filmer. Där beskrev Ono sina idéer och hur hon sedan gått till väga. Här kommer den stora feministiska behållningen i boken. Hon har gjort flera filmer med feministiska teman, till exempel Rape, en film om våldtäkt. Den mest fascinerande beskrivningen tyckte jag var den om en kvinnas graviditet som hon menar inte alls är så glamourös som flera andra (manliga) regissörer låtit påskina. Hon ville göra en mer verklighetstrogen film om graviditetens baksidor. Den sista delen är ett antal bilder som hon hon photoshoppat så att de blivit mer pixliga eller suddigare för att ge utrymme för en annan verklighet.

Conceptual photography är inte en bok du läser från pärm till pärm och sedan ställer in i bokhyllan, utan en bok du har på soffbordet länge och tar fram då och då. Den är otroligt vacker och låt dig inte avskräckas av mängden text, som brukar vara mindre i konstböcker, utan läs det som intresserar dig och använd förordet av Lars Schwander som stöd. Jag är glad över att ha fått möjligheten att få recensera boken och du som har vägarna förbi någon TGR-butik eller MoMa i sommar och tycker att boken verkar intressant, tycker jag absolut ska slå till. Priset är 100 kr. Det lite märkliga är bara att om syftet är att göra konst mer tillgängligt för en bredare publik, så borde väl också boken säljas för en bredare publik?