Recension: Olbers Croall, Moa-Lina; I mitt namn; 2016

I mitt namn - en bok om att vara transI mitt namn (Natur och kultur) är en bok om att vara trans. Moa-Lina Olbers Croall har intervjuat flera transpersoner om deras vardag. Det är personer som genomgått könskorrigerande kirurgi, det är personer som inte vill definiera kön alls och det är personer som inte riktigt vet om det vill utreda sig för att få byta juridiskt kön. Med andra ord är det en stor blandning personer som väl ska vara som transpersoner är mest – dvs olika.

Det är personliga intervjuer och vissa personer är helt öppna, medan andra vill vara anonyma. Några berättar ingående om kirurgi och tankar kring utredning. Andra berättar om en osäkerhet kring kön och en glädje i att ha landat i att det inte spelar någon roll, att man får lov att inte hålla sig till ett kön. De som är ickebinära vittnar om att omgivningen har svårare att förstå dem som inte vill definiera sig till det ena eller andra könet. Skådespelaren Saga Becker, som vunnit en guldbagge för bästa kvinnliga huvudroll, finns med i boken och svarar på frågor från de andra intervjupersonerna. Ett fint inslag tycker jag!

Boken innehåller också tips på böcker och filmer där transpersoner förekommer och det finns tips till såväl transpersoner som anhöriga. De råd vi cispersoner får kan tyckas ganska självklara, men är tyvärr inte det. Fråga inte om för intima saker du inte har med att göra. Hur människors underliv ser ut är inget man någonsin bör fråga. Säg inte fel namn eller fel kön. Transpersoner är inte heller skyldiga att svara på allas nyfikna frågor bara för att du inte känner någon annan som är trans.

I mitt namn är en bok alla bör läsa. Kunskapen om transpersoner måste definitivt bli bättre och vi är många som måste öppna våra ögon och se att transpersoner fortfarande förnedras och spottas på. Och transpersoner mår ofta mycket dåligt, som en följd av hur det ser ut i samhället. I mitt namn är mycket gripande och ger en bra bild av hur det kan vara att vara trans, utan på något sätt utge sig för att vara heltäckande. Det är individuella berättelser och då är vi tillbaka där denna recension startade, att alla är olika. Så även transpersoner.