Recension: Ntibanyitesha, Sakina; Krig i paradiset; 2015

Krig i paradisetSakina Ntibanyitesha är född och uppvuxen i Burundi, men flydde i sin ungdom till Kongo-Kinshasa. Hon växte upp hos sin mormor, men fick stå på egna ben från hon var tolv år. Hon har skrivit två böcker om sitt liv och Krig i paradiset (Blue publishing) är hennes första roman.

Kabibi, Igala och Anastasia träffas i ett flyktingläger i Kongo-Kinshasa. De kommer från olika länder; Burundi, Rwanda och Sudan. De har alla tre fruktansvärda minnen i bagaget och vet inte om de har en enda släkting kvar i livet. En dag lyckas de ta sig till Kinshasa och ett FN-kontor och där hjälp att få flyktingstatus. Kabibi hamnar tillslut i Sverige, Igala i Canada och Anastasia i Australien. De förlorar aldrig kontakten med varandra. Kabibis liv i en kall liten stad i norra Sverige blir ett liv fullt av kulturkrockar. Hon går på disco i fel kläder, träffar homosexuella män och måste åka till Stockholm för att gå till frisören. Rasism och fördomar är den del av hennes vardag. Hon få uppleva ett förhållande med en man som inte respekterar henne och hon får en vän som tycker att hon borde prostituera sig. Hon tar sig ur båda relationerna med äran i behåll.

Krig i paradiset är en bok som berättar om fördomar och rasism av den som faktiskt utsatts för det själv. På ett ödmjukt sätt fångar Sakina Ntibanyitesha på pricken den lite självgoda svensken som är övertygad om att hens land är paradiset på jorden. Hon beskriver också den afrikanska kvinnans sätt att se att det finns en kyla när man förlitar sig på myndigheter istället för släktingar. Boken är mycket tänkvärd och bör få även den som tror sig vara färgblind att tänka över sina egna fördomar.

Tyvärr är inte Krig i paradiset något litterärt mästerverk, men den är lättläst och ändå fängslande. Jag funderade dock på redaktören och att hen borde gjort ett bättre jobb med att få bort ologiska vändningar och uppenbara missar, för det störde lite och gav boken ett lite hafsigt intryck på sina ställen. Det är trots det en intressant och läsvärd bok.