Recension: Novellix (red); Grannar; 2017

Grannar box 9 titlarFörlaget Novellix ger ut noveller och samlingen Grannar är deras största projekt hittills. Det är nio nyskrivna noveller från olika kända författare. Alla är skrivna för Novellix och har temat grannar. Nu är det inte bara kvinnliga författare och alla har inte ett tydligt feministiskt tema, men jag vill ändå recensera hela samlingen här och inte valda delar. Fokus ligger på de kvinnliga författarna.

De deltagande författarna är Aris Fioretos, Augustin Erba, Elsie Johansson, Josefine Klougart, Kjell Westö, Kim Thúy, Lars Norén, Lydia Davis och Merethe Lindström.

De har alla tolkat temat olika. Några har skrivit fragment från olika människors liv. Andra berättat en historia som inkluderar grannar. Någon har skrivit en pjäs (gissa vem!). Den vackraste tyckte jag var Kim Thúys poetiska och fragmentariska berättelse Hitomi. De författare jag blev mest sugen på att läsa mer av var Merethe Lindström och Lydia Davis. Av männen så var jag mest imponerad av Kjell Westö, som jag inte läst förut.

Det var en fin novellsamling och förutom att det är nio noveller som håller mycket hög klass, är det också roligt att den gemensamma nämnaren inte är geografisk utan ämnesmässigt. Jag gillar verkligen det konceptet. I dessa tider när gränser stängs och många verkar vara mer misstänksamma än medkännande mot människor från andra länder, känns temat helt rätt i tiden. Nu handlade inte någon av novellerna om just invandrare som grannar och det var inte heller meningen, men det var inte det viktiga. Hur vi förhåller oss till våra grannar är både en fråga om det lilla och om det väldigt stora.