Recension: Mendel-Hartvig, Åsa & Hurme, Maija; Titta-serien; 2017

Titta-serien

Några barnböcker som smugit sig upp som små favoriter här hemma är Titta-serien från Olika förlag. Föga förvånande är det Åsa Mendel-Hartvig som skrivit dem. Allt hon skriver blir favoritböcker hos våra barn och Titta-serien är alltså inget undantag.  Maija Hurme har ritat de fina bilderna.

Böcker är för de allra minsta och är som en pekbok fast med känslor i. Det är fyra böcker och de representerar en årstid var; Titta skogen (vår), Titta havet, (sommar), Titta parken (höst) och Titta natten (vinter). De kretsar kring sinnena och det är lukta på skal, gosa med mossa, lyssna på vågen och smaka på stortån.

Vinter-boken var länge Selmas favorit i och med att den innehåller en mormor. Men nu har vår- och sommarböckerna seglat upp istället (för att jag lite diskret städat undan Titta natten för att det inte är så kul att läsa vinterböcker i maj). De innehåller varsitt blä/urk som Selma är oerhört förtjust i.

Bland bilderna är det en pappa, två mammor, man med ring i örat och rasifierade barn. Illustratören har gjort ett bra jobb med att få in olikheter i barnen och deras anhöriga. Det är normkritik när det är som bäst. Det bara är där, vi skrivs inte på näsan. Nu är väl Selma snart för stor för Titta-böckerna, men de är korta och så länge hon gillar dem så är en av dem oftast en av tre böcker vi läser varje kväll.

Adlibris: Titta skogen, Titta havet, Titta parkenTitta natten

Bokus: Titta skogen, Titta havet, Titta parkenTitta natten