Recension: Mendel-Hartvig, Åsa & Knuutinen, Cara; Siri flyttar till landet; 2015

Siri flyttar till landetÅsa Mendel-Hartvig är en favorit-barnboksförfattare här hemma och när hon frågade om jag ville läsa hennes kapitelbok för ca fyraåringar så tackade jag gladeligen ja. Siri flyttar till landet är skriven av henne och illustrerad av Cara Knuutinen och utgiven på det finlandssvenska förlaget Schildts och Söderströms.

Det var ett tag sedan jag fick boken i min hand, men jag ville verkligen läsa den helt och hållet med barnet innan jag skrev en recension och Hugo ville hålla takten ett kapitel om dagen. Eftersom jag nattar ungefär varannan dag så tog det lite tid. På slutet krävde han dock att även pappan skulle läsa så vissa kapitel har jag bara läst för mig själv.

Historien är vardaglig och handlar om Siri som är fyra år som flyttar från Bagarmossen till Dalarna. Vi får följa henne på sommarlov, på ny förskola, med sin familj, med kompisar, med mormor och när föräldrarna bråkar. Det är inga spektakulära saker, utan sådant som de flesta barn varit med om. Till en början tyckte jag att det var ganska tråkigt och det var svårt att engagera barnet till vidareläsning. Men vi gav inte upp och tillslut bad han självmant om att vi ska läsa i boken och när vi nu läst ut den kräver han omläsning, vilket får ses som ett toppbetyg från honom.

Jag har inte vetat vad jag anser om behovet av kapitelböcker för mindre barn och var glad att jag fick den här möjligheten att testa. Det som slår mig som vuxen är att det var ganska tråkigt, men jag tror inte att det går att göra så mycket roligare för den ålderskategorin. I övrigt så var boken genusmedveten och normbrytande på flera ställen. Det var kanske en övervikt av flickor som var kompisar med flickor, men det är bara en liten detalj. Jag konstaterar att det fungerar med en kapitelbok för min fyraåring. Han tyckte om boken och bilderna och han berördes. Kapitlet där föräldrarna bråkade fick vi prata om länge (det var inget stort gräl, utan ett litet bråk som nog de flesta har haft). En stor eloge också till illustratörens fina bilder som vi också har pratat mycket kring.