Recension: Mannheimer, Anna; Mitt liv som gift; 2015

Mitt liv som giftMin idol från förr, Anna Mannheimer, är nu gift och har barn och har skrivit en bok om det. Mitt liv som gift (Brombergs) låter kanske inte speciellt intressant, men författaren gjorde att jag kastade mig över den. Dessutom skriver hon om äktenskapet och den ofrivilliga barnlösheten som jag så väl kan känna igen mig i.

Det var nittiotal och varje fredag klockan fem sattes radion på i mitt studentkorridorskök. Då var det dags för Rally i P3 och det missade vi sällan. Anna Mannheimer blev snabbt min idol. Hon bröt den grabbiga humorn och framförde med bravur Framstjärten är ett hål att hylla till melodin av Free your mind. I boken om sitt gifta liv skriver Mannheimer inte mycket om Rally-tiden, men hon skriver om humor. Det finns inte någon man- eller kvinnohumor. Men kvinnor och män tenderar att skämta om olika saker efter som vi har olika erfarenheter (för tidig utlösning, mens osv) och precis som vi kvinnor skrattat åt män i alla tider kan män absolut kunna skratta åt kvinnor! Vem håller inte med om det?

Anna Mannheimer och Peter Apelgren lever ett jämställt äktenskap, i alla fall om man får tro författaren själv. Med jämställt menar hon att man ser till varandras behov. Inget kan vara millimeterrättvist och personliga förutsättningar måste vägas in. Efter att Anna själv tog större delen av föräldraledigheten medan Peter reste runt i världen och var borta flera veckor i sträck lade de korten på borden och delade upp saker emellan sig. Ju mer man delar, desto mindre tjafs och desto bättre äktenskap. Underbart att slutsatsen är att nyckeln till framgång är att leva jämställt!

Jag skrattade mycket. Mannheimerhumorn känns igen. Det roligaste var nog när hon skulle gifta sig på Mallorca och Peter var rörd och lite svettig och Anna kan bara inte sluta skratta för att hon inte hade en aning om att hennes blivande make faktiskt hette Ulf-Peter. Dessutom hade hon inte kissat innan så hon kissade på sig lite av skrattanfallen. Så tipsen är självklara: Ta reda på vad din blivande man heter innan vigseln och kissa före.

Läs boken, skratta och ta till dig av alla råd och tips eller bara skratta åt dem. Anna Mannheimer bjuder på sig själv och hon är rolig. Som vanligt.

Jag har naturligtvis satt på Rally på Spotify när jag skrivit denna recension för att riktigt vara i rätt stämning. Lyssna nedan på den fantastiska låten om hyllningen till fittan: