Recension: Lundgren Gunilla (mfl); Sofia Z-4515; 2005

Sofia Z-4515Gunilla Lundgren har skrivit texten till serieboken Sofia Z-4515 om Sofia Taikons liv. Amanda Eriksson har ritat serien. Sofia är född och uppvuxen i Polen och hamnade som många andra romer i koncentrationsläger under andra världskriget. Ingen annan i hennes familj överlevde kriget. Hon kom till Sverige med vita bussarna och gifteså småningom in sig i släkten Taikon.

Sofia har aldrig velat berätta för sina barnbarn vad hon varit med om. Hon vill hellre prata om roliga saker. Sofia Z-4515 är hennes egen berättelse om vad som hände när tyskarna tillslut fick tag på familjen som gömde sig i skogen och förde dem fört till ett ghetto och sedan till Auschwitz-Birkenau. Hennes historia är svår och oerhört ofattbar. Som rom fick hon möjlighet att bo tillsammans med sin familj i lägret, men efter ett tag splittrades de och de skulle aldrig komma att  återförenas. Samma dag som Sofia fördes till Ravensbrück dödades alla romer som fanns kvar i Auschwitz.

Serien är skriven på ett sätt så att även yngre kan ta den till sig. Serieformen är verkligen ett utmärkt sätt att beskriva hemska saker på. All eloge till författaren och tecknaren för det. Boken slutar med en liten sammanfattning om vad som hände sedan som inte är i serieform. Där saknade jag kanske lite en mer generell diskussion om vad som hände romer under andra världskriget, eftersom jag antar att det inte bara är jag som har en kunskapslucka där. Annars tycker jag att den korta serieboken fick med en hel del och den kan definitivt tjäna som informationsmaterial i skolan.

Tidningen är nyutgiven av Folk är folk och du kan köpa av en rom på gatan. Gör det!