Recension: Lihammer, Anna; Där gryningen dröjer; 2016

Där gryningen dröjerSom jag har längtat efter Där gryningen dröjer – Anna Lihammers tredje bok i serien om kriminalkommissarie Carl Hell och polissyster Maria Gustavsson (Historiska media). Böckerna utspelar sig på 30-talet och i Lihammer har jag fått en stor favorit bland svenska deckarförfattare.

En expedition på väg till Arktis 1913 blir strandade och får övervintra i en liten stuga. Några överlever. År 1936 är Carl Hell på väg till Berlinolympiaden för att agera skydd åt några kända personer, men räddas i sista sekund. Han vill inte alls åka för han vill inte legitimera nazistregimens propagandaspektakel. Det visar sig att dem han ska skydda i Berlin har blivit mördade. Döda är också hembiträdet och en ung prostituerad kvinna. Men den sistnämnda visar sig leva och polissyster Gustavsson blir satt att vaka henne på sjukhuset. Det blir en jakt på mördaren som naturligtvis har att göra med polarexpeditionen 23 år tidigare.

Anna Lihammer är i en klass för sig när det kommer till svenska deckarförfattare. Trots det måste jag säga att jag blev lite besviken på Där gryningen dröjer. Den är otroligt spännande, huvudpersonerna får lagom mycket plats och hon skriver i en mycket spännande miljö. Det som gör mig lite besviken är upplösningen. Jag tyckte att den hafsades iväg lite väl fort och jag förstod ärligt talat inte riktigt allt. Kan bero på mig, men jag brukar inte ha svårt att fatta exakt hur det händer ihop. Boken är 250 sidor lång, men kunde gott vara 300 sidor.

Bortsett från upplösningen njöt jag av boken. Jag gillade att polisyster Gustavsson nu är stadgad och att detta liksom nämns i förbifarten. Fokus blir istället på Carl Hell och hans förflutna. Miljön med nazistiska strömningar i Sverige och judehat även här, är fantastiskt välskrivet. För att inte tala om ett lesbiskt par mitt i Stockholm 1936. Historisk miljö i deckare är svårt, men i Lihammers böcker blir det aldrig konstigt. Jag ser mycket fram emot en uppföljare!

1. […] Bloggat om boken har Fru Es böcker, Boklysten, Västmanländskans bokblogg, Sladdertackans bokblogg och Feministbiblioteket. […]