Recension: Korneliussen, Niviaq; Homo sapienne; 2014

HOMO sapienneNiviaq Korneliussen var med i den grönländska novellsamling Ung i Grönland som jag lästa för några rå sedan. Homo sapienne (Milik) är hennes första roman och den utkom hösten 2015. Författare han själv översatt den från grönländska till danska och jag har läst boken på danska. Den är tyvärr inte översatt till svenska trots att den nominerats till Nordiska Rådets litteraturpris 2015.

Fem kapitel och fem olika personer som alla rör sig i Nuuks gaykretsar. Fia blir intresserad av Sara, men Sara är i ett förhållande med Ivik som i sin tur inte vill att hon ska röra vid henne. Ivik är en kvinna, men vill bli kallad Ivik som är ett mansnamn. Tillslut trillar polletten ner för Sara som förstår varför Ivik inte vill ha sex. Ungefär där rör sig den ytliga handlingen, men sedan är boken betydligt djupare än så.

Niviaq Korneliussen är född 1990 och har själv levt öppet som homosexuell på Grönland. Hennes bok är en annan del av Grönland som inte riktigt förr kommit fram i litteraturen och det är helt fantastiskt! Boken var av ett lite modernare snitt med mycket talspråk, fraser på engelska, sms-konversationer och slang. Det gick lätt att förstå trots danskan, tycker jag.

Jag tyckte mycket om boken för att den på ett så självklart sätt beskrev verkligheten för dessa människor. Det handlade inte så mycket om fördomar eller hat, utan mer om olycklig kärlek och rädslan för att bli lämnad. Men där finns också såklart den klaustrofobiska känslan över att befinna sig på en plats med ett begränsat antal människor och där man alltid riskerar att stöta ihop med människor vare sig man vill eller inte. I Nuuk vet alla vilka alla är (för den som inte vet så bor det ca 16000 personer i Grönlands huvudstad).

Boken är mycket läsvärd och jag hoppas att den snart kommer på svenska!

1. […] Korneliussen är en ung grönländsk författare och boken Homo Sapienne var 2015 nominerad till Nordiska Rådets litteraturpris. Hon skriver intressant och jag är […]

2. […] Fler som läst: Feministbiblioteket. […]