Recension: Jenner, Caitlyn; Mitt Liv; 2017

Mitt livHar jag en transutmaning så har jag. Caitlyn Jennes självbiografi Mitt liv (Forum) skulle jag aldrig läsa om det inte var för att jag vill läsa om transpersoner. Hon är rik, hon är kändiskåt och hon är republikan. Jag kan tänka mig att transvärlden inte är odelat positiva av att ha fått Caitlyn Jenner som frontfigur. Jag kan också tänka mig att läsa böcker av mer representativa transpersoner, men nu blev denna en bestseller och jag slog till.

Jag läste inte hennes bok mitt liv för att jag tänkte mig hennes liv som någon slags representant för alla transkvinnor, utan för att jag just tyckte att det var intressant med ett annat perspektiv. Det intressanta var här hur Jenner ser på sig själv nu och på sitt förflutna. Hon ser inte Bruce som en död person,utan pratar om honom med värme. Han bor i henne nu, men visar sig aldrig. Caitlyn levde i Bruce i 65 år, men visade sig aldrig. Andra transpersoner tar avstånd från sina gamla namn och kallar den dödnamn, Caitlyn Jenner vill att Bruce ska finnas kvar.

I övrigt var det kanske inte jättespännande att läsa om Caitlyn/Bruce Jenners liv. Bruce var tiokamparen som blev Hollywoodkändis. Han gifte sig tre gånger och fick sex barn och fyra styvbarn som man mer eller mindre ser som sina. Vi får också läsa hur Bruce levde med sin hemlighet och hur hans tankar gick kring att göra en könskorrigering. Han avbröt sina planer 1989 för barnens skull. Sedan träffade han Kris Kardashian och gifte sig för tredje gången.

Jag kände inte att jag kom Jenner in på livet, utan jag fick bara en beskrivning av hennes liv. Jag blev lite berörd av kapitlet där hon berättar om sin unga bror som dog ung, men inte ens det kapitlet var skrivet med innerlighet. Det märks tydligt att boken är spökskriven (av Buzz Bissinger). Den var intressant att få perspektiv från en transkvinna som varken är aktivist eller särskilt politiskt intresserad, utan som bara vill vara sig själv. Ungefär där slutar det intressanta med den här boken.