Recension: Jamieson, Victoria; Roller girl; 2015

Roller girlSå många gånger har jag tänkt att skriva om roller derby på bloggen. Victoria Jamiesons seriebok Roller girl (Rabén och Sjögren) får bli startskottet! Roller derby är en sport på rullskridskor som bara tjejer utövar och det är mycket tufft med hårda tacklingar. Med andra ord feminism i praktiken.

Astrid är bästis med Nicole men de är ganska olika. En dag tar Astrids mamma med dem för att titta på en roller derbymatch och då fastnar Astrid direkt. Hon bestämmer sig för att börja träna på sommarlovet. Nicole är inte alls intresserad utan väljer att träna balett istället. Trots en tuff start på träningen ger sig inte Astrid, utan kämpar hårt för att bli en bra derbyspelare. Men samtidigt som hon tränar hårt är hon ledsen. Relationen till Nicole förändras och kanske inte kommer att bli var den var.

Det är främst en serie om sporten roller derby. Vi får lära oss hur det går till och hur man tränar det. Det är i andra hand en bok om vänskap och en flickas väg in i tonårslivet. Det är en fin berättelse om just vänskapen mellan dessa barn som snart är ungdomar. Även om det är slitningar och hårda ord ibland så handlar det inte om några oövervinnerliga svek utan mer om att utvecklas åt olika håll. Även om Astrid väljer den tuffaste vägen i sitt sportval så får hon till sin förvåning reda på att balett också är hårt och innebär trasiga tår. Det är inte bara det som är tufft på ytan som innebär hård träning. Det är en fin sensmoral gällande flickor och idrottande tycker jag.

Jag som älskar sport älskade den här boken och jag hoppas att den kan ge en push till tonåringar att satsa på något de tycker är roligt och kanske specifikt fastna för roller derby. För mig var det, förutom en bra ungdomsserie, en bra introduktion till sporten. Just nu äger jag så många böcker att jag försöker ge alla vidare så att jag inte samlar på mig mer. Roller girl kommer jag att behålla. Jag vet att det dröjer länge, men just nu känns det som en fin bok jag skulle vilja att Selma läste om sisådär tio år.